​Detailhandel sluit 2016 positief af

​Detailhandel sluit 2016 positief af

De Nederlandse detailhandel heeft in december 2,7 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Over heel 2016 kwam de omzetgroei uit op 1,9 procent, de hoogste groei in acht jaar. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het CBS.

De groeicijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen. Zonder correctie lag de omzet in december bijna vier procent hoger dan een jaar eerder.

Vooral de foodsector deed goede zaken, met een omzetstijging van 2,4 procent. Supermarkten zagen hun omzet met 2,7 procent stijgen, terwijl speciaalzaken het met een procent groei moesten doen.

De non-foodbranche pluste in december met een half procent, doordat de prijzen hoger lagen dan een jaar eerder. De verkopen liepen met 0,4 procent terug. Kledingwinkels, dhz-zaken, winkels in keukens en vloeren en meubels en huishoudartikelen zagen een omzetstijging. Winkels in schoenen en lederwaren, recreatie-artikelen en consumentenelektronica noteerden een daling, evenals drogisterijen en parfumerieën.

De online omzet lag in december 12,1 procent hoger dan een jaar eerder, waarbij multichannel retailers het iets beter deden dan de pure players. Over het hele jaar werd negentien procent meer online omgezet.

De foodsector pluste in 2016 met 1,9 procent en de non-foodsector met 0,9 procent. De omzet lag in 2016 nog 4,3 procent lager dan in 2008. Non-foodwinkels moeten het met bijna zestien procent minder doen, waar de foodretail juist met bijna twaalf procent is gegroeid.

RetailTrends