​Minder winst voor Ahold Delhaize

​Minder winst voor Ahold Delhaize

Ahold Delhaize heeft vorig jaar 1,08 miljard euro winst behaald uit voortgezette activiteiten. Dat is 10,3 procent minder dan een jaar eerder, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde jaarcijfers.

De lagere winst komt doordat het Belgisch-Nederlandse concern verschillende supermarkten moest verkopen om goedkeuring te krijgen voor de fusie. Het operationeel resultaat nam met 3,9 procent toe tot 1,97 miljard euro.

Ahold Delhaize maakte in januari al bekend dat de omzet vorig jaar met 2,4 procent was toegenomen naar 62,33 miljard euro. Gecorrigeerd voor de extra week van 2015 nam de omzet met 3,7 procent toe.

Het retailconcern presteerde volgens topman Dick Boer ‘uitstekend’ in Nederland, zowel dankzij de supermarkten als de groei van AH.nl en bol.com. “De onderliggende operationele marge overtrof de marge van vorig jaar, door operationele efficiency en synergieën”, verklaart hij. De onderliggende operationele marge komt uit op vijf procent, tegenover 4,6 procent een jaar eerder. Zonder het snel groeiende bol.com – dat voor het eerst meer dan een miljard euro omzet boekte – ligt deze marge op 5,4 procent. Wereldwijd ligt de onderliggende operationele marge op 3,7 procent, wat een groei van twintig basispunten is ten opzichte van 2015.

Ahold Delhaize realiseerde vorig jaar 22 miljoen euro aan synergievoordelen als gevolg van de fusie. Het concern mikt voor dit jaar op nog eens tweehonderd miljoen euro aan synergievoordelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!