​Meer winkelpanden met een ‘gezond risicoprofiel’

​Meer winkelpanden met een ‘gezond risicoprofiel’

Voor het eerst in jaren zijn er meer winkelpanden in Nederland met zonnig toekomstperspectief. 32 procent van de panden heeft nu een gezond risicoprofiel, tegenover 28 procent in de voorgaande jaren. Dat blijkt uit de jaarlijkse Retail Risk Index van onderzoeksbureau Locatus.

De positieve ontwikkelingen zijn volgens onderzoeksdirecteur Gertjan Slob deels te verklaren door de aantrekkende economie en een toenemend consumentenvertrouwen. Een andere belangrijke reden is een functiewijziging van de panden. Bijna 4700 panden waarvan het risicoprofiel is berekend, heeft vorig jaar een andere functie gekregen. 35 procent daarvan had een zeer hoog risicoprofiel, terwijl gemiddeld minder dan acht procent van de panden in de gevarenzone zit. “Er zijn dus vooral ‘slechte’ panden uit de voorraad gehaald, waardoor het totaalbeeld van de Nederlandse winkelstraten is verbeterd”, aldus Slob.

Vorig jaar liep nog een recordaantal winkels een zeer hoog risico te verdwijnen. Destijds ging het om 20.625 vestigingen, of veertien procent van alle panden binnen winkelgebieden. Bij deze winkels is de kans tussen de 26 en 31,5 procent dat ze binnen een jaar stoppen.

Het grootste herstel vond volgens Slob plaats op meubelboulevards en binnenstedelijke winkelstraten. Ook de meeste binnensteden doen het goed, waarbij Amsterdam (35 procent), Leiden (34 procent) en Nijmegen (33 procent) relatief de meeste panden met een zonnig toekomstperspectief hebben.

Uit de Retail Risk Index blijkt verder dat het aantal gestopte ondernemers is gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Waren er in 2014 en 2015 respectievelijk 15.114 en 14.479 stoppers, vorig jaar waren dat er nog 13.409. Het aantal starters lag op bijna twaalfduizend, waarbij het aandeel zelfstandigen terrein wint op de formules.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!