‘Milieueffecten e-commerce vallen mee’

‘Milieueffecten e-commerce vallen mee’

De e-commercemarkt is verantwoordelijk voor twee tot drie procent van alle bestelbussen die in Nederland rondrijden. Daarmee is de impact van online retail op het milieu minder groot dan verwacht, blijkt uit onderzoek in opdracht van Topsector Logistiek.

Van alle 876 duizend bestelauto’s in Nederland wordt 35 tot vijftig procent gebruikt voor goederenlogistiek, blijkt uit het onderzoek. Daarmee wordt gedoeld op bedrijfsmatig transport van goederen en onderdelen, soms in combinatie met diensten als montage. Het beeld dat de binnensteden vollopen door busjes die online bestelde pakketjes bezorgen, is volgens de onderzoekers onterecht. Wel vallen die relatief meer op, omdat ze vaker dan één keer per dag door een straat rijden.

Van het totale Nederlandse wagenpark zijn alle bestelauto’s goed voor veertien procent van de CO2-uitstoot, staat verder in het onderzoek. Met name oude bestelauto’s dragen relatief veel bij aan luchtvervuiling, maar de grootste e-commercevervoerders maken al langer gebruik van relatief nieuwe en schone busjes. Ook experimenteren ze met elektrische aandrijving en groen gas.

Er valt nog genoeg te verbeteren op het gebied van e-commercelogistiek, zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Hij noemt Europese normen op het gebied van voertuigtechnologie en veiligheidseisen en de aanleg van voldoende hubs om elektrische voertuigen op te laden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!