Ahold Delhaize: ​‘Duurzaamheid is ook een kans’

Ahold Delhaize: ​‘Duurzaamheid is ook een kans’

Ahold Delhaize kijkt bij duurzame initiatieven niet alleen naar de terugverdientijd in euro’s. “Ook andere variabelen worden meegenomen, zoals de CO2-uitstoot”, zegt chief sustainability, transformation & communication Marc Croonen op RetailWatching. “Het kan dus goed zijn dat de terugverdientijd in euro’s niet helemaal aan de vereisten binnen de organisatie voldoet, maar dat een project toch wordt uitgevoerd omdat er andere niet-financiële voordelen worden behaald.”

Duurzaamheid is volgens Croonen niet alleen een uitdaging, maar ook een kans. “Om als foodretailer op langere termijn relevant te zijn, moeten we de langetermijnevoluties volgen en integreren in onze strategie.” Hij wijst erop dat je klanten kunt winnen door gezondere voeding aan te bieden of kosten kunt besparen door te focussen op voedselverspilling.

Ahold Delhaize richt zich bij zijn aanpak op drie thema’s: het promoten van gezonder eten, het terugdringen van voedselverspilling en het creëren van een gezonde werkomgeving. Door die focus is het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf in staat significante resultaten te behalen, stelt hij. “De retail is een complexe omgeving: je kunt zoveel zaken oppakken. Maar door alles een klein beetje te doen, breng je geen verandering teweeg.”

Zowel Ahold als Delhaize waren volgens Croonen al voortrekkers op het vlak van duurzaamheid. “De fusie heeft daar nog een extra boost aan gegeven.” Als praktisch voorbeeld wijst hij naar de inspanningen in de Verenigde Staten bij het terugdringen van plastic tassen. “Ahold USA was daar al goed mee bezig, en daar kan Delhaize America nu lering uit trekken.”

Changemakers in Retail op 9 mei in Utrecht
Marc Croonen is één van de sprekers op het event Changemakers in Retail, waar je pioniers ontmoet en praktische handvatten krijgtvoor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan uw bedrijf het verschil maken? www.changemakersinretail.nl

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!