Omnichannel winkels vanHaren ‘groot succes’

Omnichannel winkels vanHaren ‘groot succes’

VanHaren opent in april de deuren van zijn eerste twee winkels in Vlaanderen. Belgische klanten kunnen vervolgens ook terecht in de webwinkel van het Nederlandse schoenenbedrijf. Dat meldt moederbedrijf Deichmann Group bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers.

Deichmann zag zijn netto-omzet vorig jaar oplopen van 4,6 naar 4,8 miljard euro in 23 Europese landen en de Verenigde Staten. Het Duitse bedrijf telde aan het eind van het jaar 3857 winkels. Hoeveel omzet er in Nederland is geboekt wordt later bekendgemaakt. Directeur Krein Bons stelde eerder al dat het ‘in alle opzichten een heel mooi jaar’ was.

Deichman investeert dit jaar 232 miljoen euro in de internationale infrastructuur, bovenop de 92 miljoen euro in eigen land. Het concern gaat ook van start in Frankrijk. Verdere uitbreiding in België en Frankrijk hangt af van de economische situatie, de ontwikkeling van de inkoopkracht en de situatie op de vastgoedmarkt. Als een familiebedrijf heeft Deichmann zelf de controle over het expansietempo, stelt topman Heinrich Deichmann. “We hoeven niet aan doelen van externe investeerders te voldoen.”

Het schoenenbedrijf laat verder weten dat het testproject met omnichannel winkels in Nederland ‘een groot succes’ is. Er zijn inmiddels twintig winkels vanHaren waar fysiek en online winkelen nauw met elkaar verbonden zijn. In deze winkels kunnen klanten onder meer het volledige assortiment bekijken en bestellen via grote touchscreens, terwijl het personeel met handscanners de voorraad kan checken.

De test bij vanHaren loopt inmiddels een jaar. Deichmann houdt nu ook een vergelijkbare pilot in eigen land, waar vijf omnichannel winkels zijn geopend in de regio van Stuttgart en Essen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends