​IKEA: ‘We moeten out of the box denken’

​IKEA: ‘We moeten out of the box denken’

IKEA laat in Warschau zien dat je met ‘een relatief kleine investering iets groots kunt bereiken’. Het project 'Kuchnia Spotkan' heeft daar al duizenden bezoekers getrokken, stelt voormalig ceo Evelyn Higler van IKEA Polen op het Retail Outlook Event.

Kuchnia Spotkan is een pand in het centrum van Warschau, die consumenten kunnen reserveren voor hun eigen event. Ze kunnen er gebruikmaken van een keuken, zithoek, eet- en leefruimte en speelruimte, die met producten van IKEA zijn ingericht. Het is een tijdelijke aanvulling op de ‘grote blauwe dozen’ die IKEA doorgaans opent, stelt Higler, die nu op de business performance-afdeling werkt.

IKEA is volgens Higler blij met zijn grote winkels, maar ziet ook dat de wereld verandert. “Dat betekent dat ons concept ook moet veranderen.” Kuchnia Spotkan is geen nieuw ‘winkelconcept’ van IKEA, benadrukt ze. Het gaat om een initiatief dat op een gegeven moment zijn deuren weer sluit. Zo blijft Kuchnia Spotkan in Warschau open tot voor het pand een andere huurder is gevonden. “We gaan dit meer doen als IKEA: zomaar ergens opduiken zonder er veel reuring aan te geven. Rusland volgt snel en ook in Londen gaan we met dit concept aan de slag.”

Kuchnia Spotkan is een idee van een aantal medewerkers, die voor IKEA-begrippen relatief groot budget mochten gebruiken. “We moeten niet langer ‘in the box’, maar ‘out of the box’ denken”, stelt Higler. “Mensen die creatief zijn en de goede mindset hebben, moet je de ruimte durven te geven.”

Lees meer over Kuchnia Spotkan op RetailWatching.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends