'​Brillenmarkt voelt opkomst prijsvechters'

'​Brillenmarkt voelt opkomst prijsvechters'

De omzet van Nederlandse opticiens daalde vorig jaar met drie procent tot ongeveer 1,15 miljard euro. Het aantal verkochte brillen blijft juist stijgen, schrijft De Financiële Telegraaf op basis van cijfers van Panteia.

In 2014 en 2015 lieten de omzetten van opticiens nog stijgingen van respectievelijk twee en één procent zien. De daling van vorig jaar betekent ‘een kentering’ in de brillenmarkt, zegt directeur Paul Berkelmans van prijsvechter Eyelove. “Het lijkt er op dat klanten zich er nu bewust van zijn dat ze niet te veel hoeven te betalen voor een bril.” Eyelove heeft in 2016 volgens hem 170 duizend brillen verkocht, vijftig procent meer dan een jaar eerder.

Vooral zelfstandige opticiens zullen het moeilijk krijgen, denkt Berkelmans. Die zijn volgens hem onnodig duur, omdat ze zeer hoge marges rekenen. Ook retailkenner Cor Molenaar verwacht dat de hoge marges van onafhankelijke brillenwinkels zal leiden tot ‘een sanering in de branche’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!