​‘Xenos kan een groeispurt verwachten’

Blokker Holding-dochter Xenos kan volgens consumenten dit jaar een groeispurt verwachten. De keten eindigt in het Retail Merkenonderzoek 2017 op veertien in de top twintig van retailmerken met de hoogste groeiverwachting.

In de editie van 2016 viel Xenos buiten die ranglijst. Respondenten zijn met name te spreken over het creatieve assortiment. “Een groot compliment”, reageert algemeen directeur Francine van Dierendonck. Xenos zoekt zijn succes volgens haar inderdaad in een breed aanbod van ‘unieke artikelen tegen unieke prijzen’. “Mensen worden graag verrast en die verrassing vinden ze bij ons.”

Daarnaast ziet ze dat het merk consumenten van verschillende generaties aanspreekt. Dat het type assortiment overeenkomsten heeft met spelers als Action en Flying Tiger, maakt volgens haar niets uit voor het onderscheidend vermogen. “Ik geloof dat je vooral moet uitgaan van je eigen kracht.”

De retailer is sinds twee jaar actief met een webshop en social media. Dat klanten nu zowel online als fysiek kunnen shoppen, versterkt elkaar absoluut, aldus Van Dierendonck. “En Facebook en Instagram bieden ons nieuwe kanalen om direct met hen te communiceren. Ook in het groeiende aantal fans en volgers zien we een toenemende waardering voor ons merk terug.”

Bol.com is het retailmerk met de hoogste groeiverwachting in 2017. De online retailer is bovendien voor het derde jaar op rij het sterkste retailmerk van ons land. Meer en uitgebreidere resultaten verschijnen in het aprilnummer van RetailTrends dat vrijdag verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

RetailTrends