​‘Nederland blijft achter met smartphoneaankopen’

​‘Nederland blijft achter met smartphoneaankopen’

Het gebruik van smartphones voor het doen van online aankopen is vorig jaar met 68 procent gegroeid. Het aandeel in de totale online aankopen liep daardoor op van zes naar negen procent. Dat blijkt uit de eCommerce Payment Monitor van GfK, die in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd.

De stijging van transacties is weliswaar groot, maar het aandeel blijft volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org nog achter bij andere landen. Zo loopt in het Verenigd Koninkrijk volgens hem meer dan dertig procent van alle e-commercetransacties via de smartphone. “In China ligt dit percentage zelfs boven de zeventig procent.”

Nederland heeft volgens Jongen ‘nog een lange weg te gaan’. Hij verwacht dat de achterstand door het gebruik van ‘nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce-apps’ de komende jaren ingelopen wordt. De meeste aankopen worden nu nog via een laptop of desktop gedaan (74 procent), terwijl de tablet goed is voor veertien procent van de aankopen.

Het gemiddelde bedrag dat op een smartphone wordt uitgegeven bij een online aankoop lag vorig jaar op 68 euro, tegenover 56 euro in 2015. De smartphone wordt relatief veel gebruikt in de categorieën media en entertainment, telecom en fashion.

RetailTrends