​Bol.com niet verder dan België

​Bol.com niet verder dan België

Bol.com focust zich volledig op de activiteiten in Nederland en Vlaanderen. “Onze klanten hebben er niks aan als we onze schaarse energie gaan richten op een wild buitenlands avontuur”, zegt directeur Daniel Ropers in het Algemeen Dagblad.

Ropers ziet het komende jaar als ‘de doorbraak van het netwerkmodel’. Zestienduizend externe partijen verkopen inmiddels via bol.com. De etailer ziet zich daarmee als de ‘redder van de zelfstandige winkelier’, aldus Ropers. “Al die zelfbenoemde retaildeskundigen roepen dat zij zich op hun eigen kracht moeten richten, maar daarmee red je het niet.” Partijen die zich bij bol.com hebben aangesloten zien hun omzet volgens de directeur veel harder groeien dan andere webshops.

Bol.com wil geen eigen winkels openen, omdat klanten pakketjes al kunnen afhalen bij Albert Heijn, zegt Ropers verder. Voor fysieke locaties om producten uit te proberen en voor advies, heeft bol.com volgens hem met ruim twintig categorieën een te breed assortiment. Als je die wilt tonen in winkels die voor iedereen bereikbaar zijn, zou je volgens Ropers minstens vijftien megastores moeten openen, ‘de grootste winkels die Nederland ooit heeft gezien’. “Anders krijgt je V&D’s: van alles net niks.”

RetailTrends