​Kijkshop richt zich op consumer to consumer

​Kijkshop richt zich op consumer to consumer

Kijkshop werkt achter de schermen onder de naam Project One aan een nieuwe koers. De retailer wil het grootste ‘consumer to consumer commerce platform’ van Nederland creëren.

Het c2c-platform kenmerkt zich onder meer door direct advies en live interactie. Het is nog onduidelijk hoe het project verder invulling wordt gegeven. Kijkshop wil daar op korte termijn meer over bekendmaken.

Kijkshop is nu nog niet actief op de c2c-markt, in tegenstelling tot retailers als Marktplaats en bol.com. Zij ontzorgen de klant door hun platform tussen de consumenten te plaatsen en op te treden als intermediair. Sectorspecialist Jos Voss van Rabobank stelde eerder al in RetailTrends dat consumenten graag met elkaar handelen, maar toch diverse vragen en zorgen rond betaling en levering hebben. “Meer retailers kunnen deze voorbeelden volgen en hun onlineplatforms aanbieden aan consumenten en daarmee vertrouwen bieden, in ruil voor een fee”, aldus Voss.

Kijkshop maakte vorige maand bekend afscheid te nemen van twintig van zijn 87 filialen. De winkelketen is sinds twee jaar in handen van de Zweedse private equity-partij listérus & partners Capital Advisors (LPCA). Kijkshop beschikte rond de overname nog over honderd winkels in ons land.

Kijkshop schreef vorig jaar naar eigen zeggen ‘een significant verlies’ in de boeken, nadat de retailer een boekjaar eerder al ruim twintig miljoen euro in het rood stond. Voor dit jaar worden betere cijfers verwacht, onder meer door ‘nieuwe initiatieven met betrekking tot het assortiment en de omnichannelstrategie’.

RetailTrends