​Appdate: Eerste teken van leven van V&D Concepthouse

​Appdate: Eerste teken van leven van V&D Concepthouse

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Klarna, MySize en V&D Concepthouse.

Klarna
Klarna heeft een eigen app beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Gebruikers krijgen van de achteraf betaalmethode een overzicht van al hun online aankopen en betalingen. De app beschikt over een notificatiesysteem, die twee dagen voor het verstrijken van een betalingstermijn een melding geeft. De app kan ook ingezet worden om de betalingstermijn met maximaal tien dagen te verlengen of om een retourzending aan te melden. Verder synchroniseert de app betalingsherinneringen met de eigen agenda van de gebruiker op de telefoon of computer.

Gebruikers kunnen met de app ook betalen met bijvoorbeeld iDEAL, dat in de app is geïntegreerd. Verder biedt een chatfunctie toegang tot een helpdesk. “We wilden een online tool creëren die interactie tussen verkopers en hun klanten zo eenvoudig mogelijk maakt”, zegt managing director Robert Bueninck van Klarna Benelux en Frankrijk. De app draait volgens hem om gemak. Online verkopers die de app aanbieden zien volgens hem klanten eerder terugkomen en de conversie omhoog gaan. “Doordat klanten op elk moment een overzicht van al hun aankopen kunnen inzien en bovendien een notificatie ontvangen wanneer een betaaldatum nadert, wordt online winkelen gemakkelijker en daarmee plezieriger.”

MySize
Consumenten bestellen steeds vaker kleding online, waardoor er ook steeds meer terugkomt. Schatting lopen uiteen, maar zo’n dertig procent van de bestellingen zou teruggestuurd worden. Een van de belangrijkste redenen is een verkeerde pasvorm. MySize wil dat die factor verleden tijd wordt. Het bedrijf ontwikkelt applicaties voor online retailers en consumenten, waarbij lichaamsafmetingen worden gekoppeld aan statistische algoritmes om de juiste maat te bepalen.

Een van de eerste klanten van MySize is Trucco. De Spaanse kledingverkoper lanceert op korte termijn met de TrueSize-meetapp, die zijn klanten kunnen gebruiken als ze de maat willen selecteren tijdens het online bestelproces. Daarvoor kunnen ze een kledingstuk die goed past uit hun kast trekken en opmeten met de app door hun telefoon erover te laten zweven. Gebaseerd op die maten komt Trucco met de aanbevolen maat voor het nieuwe kledingstuk.

Frendz
V&D Concepthouse wil met een mobile-firststrategie de mode-industrie heruitvinden. Mede-eigenaar Ronald van Zetten lichtte in het aprilnummer van RetailTrends alleen tipje van de sluier op. “Gebruikers kunnen straks collages maken van items die ze zelf hebben gevonden op internet. Vergelijk het met Pinterest, maar wij willen faciliteren dat die items altijd te koop zijn. Die mogelijkheid ontbreekt vaak.” Onder de naam Frendz wordt donderdag het eerste deel van het socialcommerceplatform gelanceerd. Via de app kunnen consumenten op basis van tips op social media kleding van verschillende merken shoppen, schrijft Het Financieele Dagblad. Frendz-gebruikers krijgen onder meer foto’s van influencers en verschillende merken te zien, die ze direct in de app kunnen kopen. Het platform werkt daarvoor samen met tussen de veertig en vijftig partners, waaronder Levi’s. Voor producten van merken en retailers die geen partner zijn, wordt de gebruiker doorverwezen naar hun webwinkel.

Frendz verdient geld door een afdracht van één euro per transactie en een commissie van tien procent van de netto-omzet na retourzendingen. “Daarmee zijn we de goedkoopste in de markt”, aldus ceo Ronald van Zetten van V&D Concepthouse. Met die inkomsten wil hij de kosten dekken, terwijl de winst moet komen uit de verkoop van data over trends en modevoorkeuren. Komende zomer volgt de herlancering van Schoolcampus, terwijl V&D Concepthouse ook plannen heeft met Prijzencircus, Liv en Soho.

Van Zetten vertelt in het aprilnummer van RetailTrends meer over zijn plannen met V&D Concepthouse en zijn samenwerking met Roland Kahn. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in