​Kijkshop: ‘We moeten drastisch veranderen’

​Kijkshop: ‘We moeten drastisch veranderen’

Kijkshop wil het consumer to consumer-platform voor het eind van de zomer lanceren. “Terwijl iedereen in de markt dacht dat we doorbloedden, hebben we gewerkt aan iets radicaal anders”, vertelt topman Björn Serving van eigenaar Listérus & Partners in Het Financieele Dagblad.

Kijkshop wordt een handelsplatform voor producten die op basis van commissies worden verkocht. Zowel de consument als leverancier en Kijkshop krijgen bij een verkoop een deel van de winst. De gebruikers bepalen wat er verkocht wordt, zegt Serving. “Het zullen waarschijnlijk geen auto's zijn of voedingsmiddelen, maar je weet het nooit.”

De retailer wil consumenten met elkaar verbinden zodat ze ervaringen kunnen delen, bijvoorbeeld via een video- of chatgesprek. “Een klant wordt op die manier een adviseur of verkoper voor een andere klant”, vertelt hij tegen de NOS. De winkels krijgen een andere functie en worden volgens hem een plek waar klanten heen kunnen om producten op te halen of te testen.

Twee weken terug werd bekend dat de winkelketen twintig van de 87 vestigingen sluit. Kijkshop moet drastisch veranderen, stelt Serving. “Als we niet veranderen, dan is het mijn overtuiging dat we het niet redden, dan gaan we dood.” Kijkshop schreef vorig jaar naar eigen zeggen ‘een significant verlies’ in de boeken, nadat de retailer een boekjaar eerder al ruim twintig miljoen euro in het rood stond.

De naam Kijkshop blijft volgens hem behouden. “Ik hoor heel vaak dat de Kijkshop-formule ouderwets en saai is, maar het heeft wel een naambekendheid van 98 procent en een paar miljoen bezoekers per maand.” In het Retail Merkenonderzoek 2017, dat in het aprilnummer van RetailTrends is gepubliceerd, neemt Kijkshop de 33ste plek in op de lijst van sterkste retailmerken van ons land.

RetailTrends