​Frendz ziet webshops niet als concurrenten

Social media zijn de voornaamste concurrenten van V&D Concepthouse-platform Frendz. Grote webwinkels als bol.com en Zalando ziet het platform niet als concurrentie, zei medeontwerper van Frendz Jannie Kaatee woensdag tijdens de lancering in Amsterdam.

Consumenten bezoeken sociale media volgens een heel andere patroon dan webwinkels, legt Kaatee uit. “Wij hopen dat onze gebruikers een paar keer per dag de app erbij pakken, webwinkels zijn al blij als iemand een paar keer per maand langskomt.” Social media als Pinterest en Instagram, die ook bezig zijn met shoppable producten, zijn volgens haar eerder concurrenten.

Frendz ziet zijn socialcommerce-benadering als ‘e-commerce 3.0’, als opvolger van eerst de webwinkels en daarna de marktplaatsen. Gebruikers van Frendz kunnen na het aanmaken van een profiel eigen collecties creëren en in mappen plaatsen. Ook kunnen ze influencers en andere gebruikers volgen en liken, hun eigen vrienden uitnodigen op het platform en reacties plaatsen. Gebruikers die veel likes ontvangen, krijgen zelf een ‘influencer-status’ op Frendz.

Frendz werkt inmiddels samen met zo’n veertig leveranciers, van wie de producten direct in-app gekocht kunnen worden. Daarnaast moeten gebruikers die zelf producten plaatsen daar altijd de url van de webshop bij plaatsen, zodat bezoekers het item in de betreffende webshop kunnen kopen.

RetailTrends

De week in vijf opinies

De overname van Whole Foods door Amazon, de rol van digitaal in de luxe...

Blokker, word wakker

Als het aan Peter Berg ligt, spitst Blokker zich met twee aparte formules...