​H&M wil alleen nog gerecycled materiaal

​H&M wil alleen nog gerecycled materiaal

H&M wil dat alle stoffen waarmee het werkt in 2030 van gerecycled materiaal zijn gemaakt. Daarmee hoopt de kledingketen tegen 2040 klimaatpositief te zijn, zegt ceo Karl-Johan Persson tegen De Standaard.

Door klanten te vragen oude kleding binnen te brengen, heeft H&M inmiddels al veertigduizend ton verzameld. De fast fashionketen wil 25 duizend ton per jaar binnenhalen. Naast recyclen wil H&M zijn hele waardeketen onder de loep nemen. Zo gebruikt de retailer volgens Persson nu al 96 procent hernieuwbare energie, en mikt hij op honderd procent. “We hebben een verantwoordelijkheid als topspeler in de modewereld en willen die verandering leiden”, aldus de ceo.

H&M behoort tot de koplopers onder de modebedrijven als het gaat om transparantie, bleek deze week uit onderzoek van The Fashion Revolution. Dat onderzoek wordt sinds de Rana Plaza-ramp in Bangladesh in 2013 jaarlijks uitgevoerd. H&M werkt volgens Persson samen met de regering van dat land om werk te maken van ‘echte lonen’. Wegblijven uit lagelonenlanden is volgens hem geen goed plan. “Dan stort de economie weer in.”

Changemakers in Retail op 9 mei in Utrecht
Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap op Changemakers in Retail. Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan uw bedrijf het verschil maken? www.changemakersinretail.nl

RetailTrends