​Bruna mag zieke franchisenemer nog niet lozen

​Bruna mag zieke franchisenemer nog niet lozen

Een franchisenemer heeft met succes een kort geding aangespannen tegen Bruna. Het moederbedrijf wil van hem af, omdat hij vanwege een ziekte niet in staat zou zijn om de winkel rendabel te kunnen exploiteren. Een bodemprocedure moet nu uitwijzen of dat een redelijke grond voor opzegging is.

Bruna maakte eind januari via een deurwaarder aan de franchisenemer duidelijk de franchise- en onderhuurovereenkomst van zijn winkel per 31 januari 2018 op te zeggen. Een maand eerder had de franchisenemer al het verzoek gekregen een betalingsachterstand van ruim tachtigduizend euro binnen dertig dagen te voldoen. De retailer dreigde anders tot een leveringsstop over te gaan.

De franchisenemer spande een kort geding aan om Bruna te dwingen de franchiseovereenkomst na te leven. De ondernemer, die al ruim 25 jaar een winkel van Bruna exploiteert, wil bovendien ook na eind januari 2018 door. Hij wijst er onder meer op dat zijn gezin afhankelijk is van de winkel en dat Bruna zijn winkel nagenoeg gratis zou kunnen overnemen. Ook stelt hij ‘nog steeds meer dan een voortreffelijke franchisenemer’ te zijn en dat een redelijke grond voor het opzeggen van het franchisecontract ontbreekt.

Bruna maakte tijdens de rechtszaak duidelijk van de franchisenemer af te willen, omdat hij vanwege zijn gezondheid nog maar één of twee dagen zelf in de winkel kan staan. De personeelskosten zouden daardoor te hoog zijn. Andere franchisenemers staan volgens het bedrijf fulltime in de winkel, waardoor ze er meer rendement uit kunnen halen.

Het is volgens de rechter aannemelijk dat uit een bodemprocedure blijkt dat het niet meer rendabel kunnen exploiteren van een winkel een redelijke grond is om de overeenkomst op te zeggen. “Het is in het kader van dit kort geding echter vooralsnog onduidelijk of daarvan sprake is”, aldus de rechter. Bruna moet daarom voor het opzeggen van de overeenkomst wachten op de uitkomst van een bodemprocedure, die waarschijnlijk niet voor eind januari 2018 is afgerond. Tot die tijd moet de retailer het franchisecontract respecteren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!