​Flying Tiger groeit hard, maar ziet winst halveren

​Flying Tiger groeit hard, maar ziet winst halveren

Flying Tiger Copenhagen heeft in 2016 twintig procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het winkelbestand met 160 vestigingen. De winst liep flink terug, zo blijkt uit de jaarcijfers van moederbedrijf Zebra.

Flying Tiger Copenhagen zag zijn omzet vorig jaar toenemen naar 4,3 miljard Deense kronen (575 miljoen euro). De winst nam tegelijkertijd af van omgerekend 28,2 naar elf miljoen euro. De winstdaling komt onder meer doordat de retailer vorig jaar tientallen miljoenen euro’s meer investeerde dan in 2015.

Zebra nam vorig jaar onder meer in zeven gebieden de aandelen over van hun partner, die bij de start vijftig procent in handen krijgt. Behalve in delen van Engeland, Spanje, Duitsland en Zweden werd het concern ook in ons land volledig eigenaar van Flying Tiger Copenhagen. De keten telt inmiddels 22 filialen in Nederland, vier meer dan een jaar eerder. Wereldwijd heeft Flying Tiger Copenhagen 745 vestigingen in dertig landen.

Zebra heeft sinds begin dit jaar in Michael Hauge Sørensen een nieuwe ceo, die met name te spreken is over de omzetgroei als gevolg van een groeiend aantal klanten. “Samen met andere initiatieven hebben we actie ondernomen om het aandeel van lager geprijsde artikelen in ons assortiment te verhogen, om onze focus op betaalbare producten te onderstrepen en onze ‘value for money’-propositie te verbeteren”, aldus Sørensen.

Deze maatregelen zijn nodig om de resultaten van de winkelketen op te krikken. Uit het jaarverslag blijkt dat de leiding van Flying Tiger Copenhagen niet tevreden is over de prestaties in 2016. Zo nam de vergelijkbare omzet met 6,4 procent af. Vanwege de teleurstellende verkopen en missers in het assortiment moest er flink worden afgeschreven op de voorraad.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!