​Albert Heijn haalt gelijk in C1000-zaak

​Albert Heijn haalt gelijk in C1000-zaak

Albert Heijn is in hoger beroep vrijgesproken van schuld aan dwaling bij een voormalige C1000-ondernemer. Een schadevergoeding voor de franchisenemer uit Raamsdonksveer is daardoor van tafel. Dat blijkt uit een vonnis van het gerechtshof in Amsterdam.

De rechtbank oordeelde eind 2014 nog dat Albert Heijn bij het afgeven van de omzetprognose aan de ondernemer niet zorgvuldig had gehandeld. De supermarktketen schatte de omzet op basis van eigen onderzoek veel te rooskleurig in. In plaats van de voorspelde drie ton per week behaalde de supermarkt in het tweede jaar na de ombouw een omzet van 210 duizend euro. Onder de vlag van C1000 bedroeg de gemiddelde weekomzet in het laatste jaar nog gemiddeld 299 duizend euro.

In hoger beroep oordeelt de rechter dat Albert Heijn geen ondeugdelijke prognoses heeft verstrekt. Bovendien zou de ondernemer zich voor de overname al als de Albert Heijn van Raamsdonksveer hebben gezien en daardoor zelf de verwachting hebben gehad de omzet onder de C1000-formule zonder problemen te handhaven onder de blauwe vlag.

Het hof wijst de vorderingen van de franchisenemer af. Bovendien moet hij voor 127 duizend euro aan onbetaalde facturen betalen, evenals ruim twintigduizend euro aan proceskosten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!