​De Bijenkorf voert winst flink op

​De Bijenkorf voert winst flink op

De Bijenkorf heeft vorig jaar 39 procent meer operationele winst geboekt dan een jaar eerder. De omzet steeg, exclusief de gesloten filialen, met vier procent.

De operationele winst van de warenhuisketen kwam uit op 14,7 miljoen euro, tegenover 10,6 miljoen een jaar eerder. Het premiumsegment groeide naar eigen zeggen het hardst, terwijl de helft van de merken zich volgens ceo Giovanni Colauto in het middensegment bevindt. “Deze mix werkt, want klanten kopen door de prijssegmenten heen en maken hun eigen combinaties.”

De webshop was het hardst groeiden verkoopkanaal en is naar eigen zeggen ‘goed winstgevend’. De omzetontwikkeling in de winkels werd volgens Colauto gedrukt door de grote verbouwingen in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. “Het zou me niet verbazen als die zonder de verbouwingen rond de tien procent had gelegen”, zegt hij tegen De Financiële Telegraaf. De retailer investeerde in 2016 in totaal 35 miljoen euro.

Het aantal winkelbezoekers is vorig jaar met twee procent gestegen, meldt de Bijenkorf verder. De webshop is goed voor vijftien tot twintig procent van de omzet. De warenhuisketen wil de levering van online bestellingen ‘op termijn’ gratis maken.

RetailTrends