​Sligro start strategische samenwerking met Heineken

​Sligro start strategische samenwerking met Heineken

Sligro wil de groothandelsactiviteiten van Heineken overnemen. Hierdoor zal de groothandelsketen de logistieke activiteiten van het biermerk voor de Nederlandse horeca gaan uitvoeren.

Door de overname ontstaat volgens Sligro een ‘one stop shop voor alle drank, food en non-foodbestellingen voor horecaklanten’. Als gevolg van de transactie neemt de groothandelsomzet van Sligro met zo’n 150 miljoen euro toe. Beide partijen mikken op een langdurige samenwerking van in eerste instantie vijftien jaar. De overeenkomst wordt naar verwachting in het najaar afgerond.

De samenwerking is een ‘grote strategische stap voor beide organisaties’, reageert ceo Koen Slippens van Sligro. De 370 vaste medewerkers van Heineken kunnen na de transactie aan de slag bij Sligro, terwijl beide partijen verwachten ook uitzendkrachten grotendeels te behouden.

Sligro boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een omzetgroei van 5,8 procent, die voor een groot deel afkomstig was van overnames. Zo werden recent al twee groothandelsconcerns in België overgenomen. Supermarktdochter Emté heeft juist al geruime tijd met dalende omzetten te maken.

Door de deal met Heineken wordt de rol van de supermarkttak verder gemarginaliseerd, stellen analisten van KBC. De noodzakelijke investeringen die ermee gepaard gaan zouden de kans op een verkoop van Emté vergroten.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends