​Media Markt bouwt marktaandeel in ons land uit

​Media Markt bouwt marktaandeel in ons land uit

Media Markt heeft zijn marktaandeel in ons land in het vorige boekjaar vergroot tot 18,7 procent. Een jaar eerder was het marktaandeel (online en offline samen) nog 18,2 procent. Dat laat de elektronicaketen weten in zijn jaarrekening over de periode tot en met september 2016.

De groei wordt onder meer veroorzaakt door het toegenomen consumentenvertrouwen en het einde van de economische crisis. Verder heeft een nieuw multichannelformat naar eigen zeggen een positief effect op de resultaten in de winkels. Verder zijn de onlineverkopen doorgegroeid tot ‘een substantieel percentage van de totale omzet’. In de consumentenelektronica als geheel werd vorig jaar volgens Media Markt 32,3 procent online verkocht.

Hoe groot de omzet van Media Markt in ons land is, wordt niet duidelijk uit het jaarverslag van het Nederlandse moederbedrijf. Iedere vestiging van de elektronicaketen is een zelfstandige opererende onderneming met een eigen rechtspersoon.

Media Markt heeft als strategie om een significant marktaandeel op te bouwen. De keten is naar eigen zeggen al marktleider in ons land, maar verwacht het huidige boekjaar een nog groter deel van de markt op te eisen. Daarvoor mikt de Duitse retailer onder meer op een verdere groei van zijn webshop, een verbeterd serviceplatform en ‘operational excellence’ op het gebied van supplychain en inkoop. Verder moet de Media Markt Club de omzet van de organisatie stimuleren.

Media Markt laat in het jaarverslag weten geen grote investeringen in de pijplijn te hebben. Onlangs werd in Eindhoven nog een nieuw winkelconcept gepresenteerd, dat tot het eind van het jaar wordt getest. Daarna wordt gekeken welke onderdelen werken en welke niet, om tot een definitief format voor verdere uitrol te komen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!