​Sarenza: ‘Geen kleding of fysieke winkels’

​Sarenza: ‘Geen kleding of fysieke winkels’

Schoenenwebshop Sarenza is niet van plan zijn assortiment uit te breiden met mode of winkels te openen. “Het zijn de twee dingen die we niet gaan doen”, zegt ceo Stéphane Treppoz tegen De Financiële Telegraaf.

Sarenza kan klanten niet tevreden stellen in een winkel, legt Treppoz uit. “We bieden vijftigduizend modellen online, in de winkel zouden dat er maar vijfhonderd zijn.” De schoenenverkoper zou dan alleen de bestverkochte één procent kwijt kunnen, die volgens de ceo slechts goed is voor twee procent van de totale verkopen.

Sarenza verwacht zijn klantenkring te kunnen vergroten door de focus op schoenen te houden, zegt Treppoz. Ook in Nederland ziet de Franse webwinkel nog groeimogelijkheden. Ons land behoort volgens Treppoz tot de top vijf markten van Sarenza. Nederlandse consumenten besteden volgens de ceo zo’n duizend euro per jaar online, veel meer dan Italianen en Spanjaarden. “Bovendien zijn Nederlanders bereid geld uit te geven bij buitenlandse webwinkels.”

Sarenza zag zijn omzet vorig jaar met twintig procent toenemen tot 260 miljoen euro, maar leed wel voor het tweede jaar op rij verlies. De etailer schrijft volgend jaar weer zwarte cijfers, verwacht Treppoz.

Concurrent Zalando ziet juist wel heil in fysieke winkels. De Duitse webwinkel heeft al enkele outletwinkels in eigen land en denkt aan flagshipstores in steden als Berlijn, Londen en Parijs.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends