​Makro kan negatieve tendens niet doorbreken

​Makro kan negatieve tendens niet doorbreken

Makro heeft ook in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar minder omzet geboekt in Nederland. Dat laat moederbedrijf Metro Group weten bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers.

De vergelijkbare omzet van de Cash & Carry-tak van het Duitse concern nam met 0,1 procent toe. In Rusland en in ons land is echter sprake van een negatieve omzetontwikkeling. Hoe groot de daling is, vertelt Metro niet. Makro kampt al langer met teruglopende verkopen en probeert met een nieuw winkelconcept gericht op zelfstandig ondernemers het tij te keren.

Zusterbedrijf Media Markt presteert doorgaans beter, al deelt Metro Group geen Nederlandse cijfers van de elektronicaketen. De totale omzet van Media-Saturn bleef in het tweede kwartaal stabiel op 5,3 miljard euro. In West-Europa, waar ook Nederland onder valt, liep de omzet met 3,7 procent terug. In het eerste kwartaal was ook al sprake van tegenvallende verkopen.

De winst van Metro kwam in het tweede kwartaal uit op 141 miljoen euro, tegenover een verlies van 53 miljoen euro een jaar eerder. Het concern ligt naar eigen zeggen op schema om zichzelf later dit jaar op te splitsen in een food- en consumentenelektronicatak. Het moederbedrijf van Media Markt krijgt de naam Ceconomy.

RetailTrends