‘Retailers zullen uiteindelijk entree heffen’

‘Retailers zullen uiteindelijk entree heffen’

Om een onvergetelijke ervaring te creëren, moeten retailers zich realiseren dat ze in de experiencebusiness werken. “Als je geld vraagt voor inwisselbare producten, zit je in de commoditybusiness”, zegt auteur Joe Pine van The Experience Economy in het zomernummer van RetailTrends.

Hoewel de experience economy volgens Pine al lang aan de gang is, is dat in de retailbranche nog weinig zichtbaar. “Retailers die beleving willen bieden, moeten van leuk naar onvergetelijk.” Daarvoor is volgens hem een ‘experiencemindset’ nodig, waarbij winkels klanten laten betalen voor diensten in plaats van producten. Hij verwacht dan ook dat retailers steeds vaker toegangsgeld zullen vragen. “Je zit alleen maar in de experiencebusiness als je geld vraagt voor de tijd die klanten met je doorbrengen.”

De meeste retailers geven nu nog extra waarde aan hun concept, in de vorm van een prettige experience, met het doel meer te verkopen. Experiencespelers doen het andersom, zegt Pine. Hij wijst op de Britse koffieketen Ziferblat, waar klanten per minuut betalen en daarvoor onbeperkt kunnen koffiedrinken en gebruik maken van wifi. “Ziferblat voegt waarde toe aan de tijd die consumenten in de vestiging doorbrengen, of dat nu is om te relaxen, te studeren of elkaar te ontmoeten”, aldus Pine.

In het zomernummer van RetailTrends gaat Pine uitgebreid in op de kenmerken van de experience economy en geeft hij handvatten voor retailers om ermee aan de slag te gaan. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
 

Reacties

Als je hun model over de ontwikkeling van economische waarde (Customization vs. Commodization) kent, zou je dit verhaal gelijk naar naar fabeltjesland verwijzen. Maar Pine heeft het hier niet over 'de winkel' maar over winkels waar de transactie ondergeschikt is geworden aan de beleving. Dán kun je je inderdaad niet permitteren je 'beleving' te financieren uit de transacties, zoals we gewend zijn.

Geplaatst door Reinder Koornstra op 5 juli 2017 om 13:44

Laatste nieuws

RetailTrends