Expert: ‘Wij kunnen niet mee in de prijzenoorlog’

Expert: ‘Wij kunnen niet mee in de prijzenoorlog’

Als Expert mee zou gaan in de slag om de laagste prijs te bieden, zou de formule binnen vijf jaar verdwenen zijn. “Ons model kan dat niet”, zegt directeur Dik Pijl tegen RetailTrends.

Expert past zijn prijzen bewust handmatig aan, en laat die niet automatisch dalen als concurrenten hun prijzen verlagen. “Media Markt en BCC doen dat wel, maar dan kom je in een negatieve spiraal en ben je niet meer met je vak bezig”, zegt Pijl. Daarnaast gebruiken andere formules prijsverlagingen volgens Pijl om ‘omzet te kopen’. “Als iedereen dat doet, gaan we allemaal failliet.”

Expert richt zich bewust op een hogere servicegraad, waar hogere marges voor nodig zijn. Het model van concurrent BCC, dat zowel de hoogste service als de laagste prijzen belooft, is volgens Pijl bedrijfseconomisch niet waar te maken. “Wij kunnen het morgen ook doen, maar dan zijn er over drie jaar 140 ondernemers minder in Nederland.”

Op RetailTrends gaat Pijl onder meer in om de omslag die Expert heeft gemaakt in zijn e-commercestrategie en hoe het zijn winkels daarin een centrale rol heeft gegeven. 
 

Reacties

Wat een verstandige zet van EXPERT. Expert begrijpt het. Klanten kopen met korting is zeggen dat je verkopers niet capabel genoeg zijn om waarde van je formule (service) te verkopen. Verkopen anno nu is niets meer of minder dan geweldige service verlenen en te stoppen met verkopen. Klanten willen kopen, daarvoor willen ze service, lever je dat niet, of kan je dat niet overtuigend presenteren dat wordt logischer wijs de prijs belangrijk. Kortom. En terecht wat Dik Pijl zegt, wil je de goedkoopste zijn, dan is er altijd een ander die nog goedkoper denkt te kunnen zijn. Gevolg (voor de klant) is leveranciers failliet. Angst om de klant te verliezen moet ruimte maken voor vertrouwen om de klant aan je te (ver)binden. Happy Selling. Gefeliciteerd Dik.

Geplaatst door Marc Dijk op 13 juli 2017 om 10:35

Laatste nieuws









RetailTrends