Appdate: Gaat Amazon ook concurreren met Whatsapp?

Appdate: Gaat Amazon ook concurreren met Whatsapp?

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, Apple en PostNL.

Amazon
Dat Amazon geen retailer is maar een techbedrijf, weten we inmiddels wel. Al is het alleen maar vanwege de duizenden patenten die het Amerikaanse bedrijf jaarlijks indient. Nu werkt Amazon ook nog eens aan een eigen berichtendienst. De Amerikanen zijn inmiddels klanten aan het ondervragen over welke toepassingen uit messagingdiensten ze belangrijk vinden, om die straks te bundelen onder de naam Anytime.

De focus van deze app ligt volgens AFTVnews op het sturen van berichten, waarbij ook ruimte is voor (video)gesprekken. Daarnaast wordt er gewerkt aan toepassingen die veel weghebben van social media, waaronder filters voor foto’s en de mogelijkheid om foto’s te delen waarbij andere vermeld kunnen worden. Het is nog onduidelijk hoe ver de nieuwe dienst is ontwikkeld of wanneer die wordt gelanceerd. Ook is er nog niets bekend over een eventuele shopfunctie.

Apple
Smart home is een trend waar elektronicaretailers hun ogen niet voor mogen sluiten, lazen we eind vorig jaar al op deze website. Apple heeft die boodschap goed begrepen. De technologiegigant heeft 46 van zijn winkels uitgerust met een interactieve HomeKit-experience. Dat houdt in dat je naar de Apple Store kunt gaan en de Home-app van het bedrijf ter plekke kunt uitproberen. Niet dat je het licht van de winkel kunt dimmen, maar wel in het huis dat op een scherm voor je wordt getoond.

De Home-app van Apple stelt gebruikers in staat om alle slimme apparaten van hun HomeKit-lijn te bedienen. Aanpassingen zijn te doen door simpelweg te tappen of door Siri een opdracht te geven. Omdat de app voor sommigen nog moeilijk te begrijpen is, probeert Apple met de nieuwe ‘ervaring’ duidelijkheid te verschaffen. De HomeKit-experience is nog niet beschikbaar in de Nederlandse winkels.

PostNL
Consumenten kunnen voortaan het bezorgmoment of de bezorglocatie wijzigen voordat een bezorger van PostNL aan de deur is geweest. De logistiek dienstverlener heeft daarvoor de nieuwe dienst ‘Bezorging Wijzigen’ geïntroduceerd. Consumenten konden voorheen pas na de eerste bezorgpoging aangeven waar en wanneer zij hun pakket wilden ontvangen. Nu kan dit al als het pakket in het sorteercentrum is gearriveerd. De wijzigingen zijn tot uiterlijk zes uur ’s ochtends op de dag van bezorging via de app van PostNL of track&trace door te voeren.

“We merken dat ontvangers het fijn vinden om meer regie te hebben over het moment of de plaats waar zij hun pakket willen ontvangen”, stelt directeur pakketten en logistiek Liesbeth Kaashoek. Zij ziet de nieuwe dienst als een verdere flexibilisering van de bezorgopties waarmee de markt van online winkelen wordt gestimuleerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in