Sligro: ‘Naam Emté is niet heilig’

Sligro: ‘Naam Emté is niet heilig’

Emté wil bij een samenwerking met een andere supermarktketen ‘bepaalde elementen’ van de formule behouden. De naam is ‘niet heilig’, zegt ceo Koen Slippens van moederbedrijf Sligro in Het Financieele Dagblad.

Voor een partnership zijn volgens Slippens meerdere modellen mogelijk. Als voorbeeld noemt hij het samenbrengen van twee ketens onder één formule. “Dan kun je de logistiek efficiënter maken en ook op commercieel gebied voordelen behalen.” Zo is een promotiecampagne bij een marktaandeel van 2,5 procent volgens hem bijna even duur als bij een aandeel van tien procent, terwijl er in het laatste geval veel meer omzet tegenover staat.

Sligro wil Emté niet verkopen, vanwege de voordelen die de combinatie met de groothandels oplevert. Dat levert volgens Slippens vijftien tot twintig miljoen euro per jaar op, onder meer door gezamenlijke inkoop. “Die synergieën willen we behouden.”

Het foodconcern maakte donderdag bekend op zoek te gaan naar een partner voor Emté, om het gebrek aan schaalgrootte te compenseren. Met een marktaandeel van 2,5 procent is Emté volgens Slippens te klein om de markt bij te benen. Namen van potentiële partners wil hij niet noemen. Eerder wees Sligro een overnamebod van Jumbo en Coop af, terwijl ook Plus en Jan Linders interesse zouden hebben.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends