Appdate: Afrekenen met Amazon

Appdate: Afrekenen met Amazon

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Amazon, Albert Heijn en Nike.

Amazon
Amazon is alom vertegenwoordigd. Na het openen van eigen winkels dringt de Amerikaanse grootmacht nu ook bij andere retailers binnen. Het geheime wapen heet Amazon Pay Places, een nieuwe toevoeging aan de bestaande Amazon-app. Gebruikers kunnen daarmee bestellingen plaatsen in fysieke winkels of restaurants. TGI Fridays is de eerste keten die de nieuwe betaalmethode omarmt.

Amazon Pay Places is nu alleen nog beschikbaar voor afhaalbestellingen in Boston, Philadelphia, Baltimore, Washington, Richmond en Wilkes-Barre. Tijdens deze test kunnen gebruikers via het drop-downmenu van de app naar Programs & Features gaan. Het systeem is verbonden met een ‘order ahead’-functie, die bestellingen doorstuurt naar de POS-software van TGI Fridays. Klanten worden via de app van Amazon op de hoogte gehouden van updates en de status van de bestelling.

AH Productscanner
Albert Heijn heeft een app gelanceerd waarmee klanten met behulp van augmented reality informatie over producten krijgen. Gebruikers kunnen de voorkant van een product met de camera van hun telefoon scannen, waarna de gegevens volgens Albert Heijn ‘op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier’ te zien zijn. Daarbij gaat het om informatie over ingrediënten, voedingswaarden, allergenen, recepten en de herkomst. Niet alle informatie past op het etiket of bij de beschrijvingen op de website, stelt directeur merchandising & sourcing Marit van Egmond. “Met behulp van nieuwe technologieën brengen we de informatie nu binnen handbereik tijdens het winkelen.”


Echt heel nuttig is de app overigens nog niet. Hij werkt alleen bij het eigen merk van de supermarktketen en dan ook nog eens pas bij 35 producenten uit het vlees-, vis-, kip- en vleeswarenschap. De bewuste producten krijgen allemaal een sticker met een verwijzing naar de AH Productscanner. Het aantal scanbare producten wordt volgens de supermarktketen de komende tijd stap voor stap uitgebreid naar alle producten van het eigen merk AH. Een ander kritiekpunt is de toepassing van augmented reality. ‘De app scant alleen de verpakking en toont dan wat informatie, zoals al jarenlang mogelijk is met streepjescode-apps’, aldus iCulture.

Nike
Nike heeft zijn mobiele app voor het eerst beschikbaar gemaakt voor Europese consumenten. In zes landen, waaronder Nederland, kunnen gebruikers via de applicatie onder meer rechtstreeks bij Nike bestellen. Nike Plus-leden kunnen via de app bestellingen plaatsen en gratis laten verzenden. Verder is het mogelijk producten te reserveren en krijgen toegang tot regionaal toegespitste content. De app biedt verder verhalen van topatleten en designers, uitnodigingen voor speciale evenementen en een overzicht van de nieuwste trends. Ook kunnen gebruikers een persoonlijke Nike-store samenstellen, gebaseerd op hun eigen voorkeuren. 

Behalve in Nederland is de app beschikbaar gekomen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Om hem te kunnen gebruiken is een lidmaatschap van Nike Plus noodzakelijk.  

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in