‘Topshelf ook in Groningen geen succes’

‘Topshelf ook in Groningen geen succes’

Topshelf onderhandelt met vastgoedfonds IEF Capital over een huurverlaging voor zijn winkel in Groningen. Dat de warenhuisketen die krijgt is ‘van essentieel belang’, zegt coo Marjan Diepeveen tegen RTV Noord.

Topshelf opende zijn winkel in Groningen in december vorig jaar. Rond diezelfde tijd zouden ook Jumbo en La Place in het voormalige V&D-pand komen, maar hun komst bleef uit tot mei. “De late komst van La Place heeft ons ongelooflijk veel geld gekost”, zegt Diepeveen. Er zijn volgens haar ‘diverse redenen’ om over een huurverlaging te praten, maar ze wil niet zeggen welke precies. “We zitten in Groningen nog maar in het eerste jaar en het kost twee à drie jaar om echt iets neer te zetten”, zegt ze wel.

Volgens directeur onderzoek Gert-Jan Slob van Locatus is een gebrek aan bezoekers de reden voor de huurverlaging. Klanten weten volgens hem niet waarvoor ze bij Topshelf moeten zijn. “Het is net geen warenhuisformule.” Slob verwacht dat de retailer geen huurverlaging krijgt en snel zal vertrekken uit Groningen. Hij noemt Hudson’s Bay in dat geval een logische vervanger.

Topshelf maakte eerder al bekend zijn winkel in Nijmegen te sluiten vanwege een gebrek aan bezoekers. Ook daar onderhandelde eigenaar Inge van Kemenade over een huurverlaging, maar zonder succes. Het uitblijven van de komst van La Place en Jumbo was volgens haar ook daar de oorzaak van de tegenvallende resultaten. 
 

Reacties

Van Kemenade en Diepeveen vertonen nogal struisvogel gedrag. Je kop in de grond steken en alles en iedereen de schuld geven van het falen van je 'warenhuis' past niet bij een échte ondernemer. Kijk eens kritisch naar je zaak en luister eens goed naar je doelgroep, wat overduidelijk nooit gebeurd is.

Ik heb al vaker grote kritiek geuit op Topshelf, ik wil dus niet in herhaling vallen. Maar als je winkel enkel bestaansrecht heeft wanneer er een LaPlace en supermarkt aanwezig zijn, dan klopt er iets niet aan je formule.

Geplaatst door Seb Seb op 31 juli 2017 om 08:38

De klanten voor Jumbo en La Place komen voor deze formules en kopen onderweg hiernaar toe of na afloop echt niet nog even snel een pan van € 90,- of een ander luxe artikel bij Topshelf. Het is jammer voor al het geïnvesteerde kapitaal en de werkgelegenheid, maar de tijd van warenhuizen is voorbij. Een paar Bijenkorven en mogelijk een paar Hudson Bays, maar dan houdt het ook op.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 31 juli 2017 om 12:05

Laatste nieuws









RetailTrends