Crisissfeer rond Hudson’s Bay in Duitsland 

Crisissfeer rond Hudson’s Bay in Duitsland 

Vlak voor de opening van het eerste warenhuis in Nederland worden vraagtekens geplaatst bij de toekomst van Hudson’s Bay Company in Duitsland. Dochteronderneming Galeria Kaufhof kampt met problemen, melden verschillende Duitse media.

De alarmerende berichten zijn ontstaan na het besluit van kredietverzekeraar Euler Hermes om de steun aan leveranciers van Galeria Kaufhof te verminderen. Zij kregen per brief te horen dat de kredietverzekering met tachtig procent is teruggeschroefd. De Duitse warenhuisketen verzekerde de leveranciers op zijn beurt nog steeds een ‘betrouwbare partner’ te zijn en dat alle financiële verplichtingen worden nagekomen. Galeria Kaufhof kan bovendien gebruikmaken van een wereldwijde kredietlijn van het moederbedrijf van 2,25 miljard dollar.

Van dat bedrag is slechts een klein deel – zo’n driehonderd miljoen euro – voor Duitsland bestemd, schrijft de Süddeutsche Zeitung. Bovendien zou een groot deel van de kredietlijn al zijn benut. De Duitse krant stelt verder dat de verliezen van Galeria Kaufhof in de eerste vijf maanden zijn verdubbeld tot 47 miljoen euro (winst voor belastingen) in vergelijking met een jaar eerder.

Hudson’s Bay Company zou nu onder meer overwegen om een deel van het vastgoed te verkopen. De Canadese retailer betaalde twee jaar terug 2,8 miljard euro aan Metro Group voor Galeria Kaufhof en Inno en België en werd daarmee ook eigenaar van tientallen panden. Signa Group, eigenaar van grote concurrent Karstadt, heeft volgens bronnen van WirtschaftsWoche interesse in de warenhuizen.

Een activistische aandeelhouder van Hudson’s Bay Company heeft ondertussen opgeroepen tot actie. Jonathan Litt, die zo’n 4,3 procent van de aandelen in handen heeft, wil dat de retailer een vertrek uit Europa in overweging neemt en ook Saks Fifth Avenue verkoopt. In juni eiste hij al dat Hudson’s Bay Comapny meer moeite doet om de waarde van zijn vastgoedportfolio te verzilveren.

De problemen van de Canadese retailer in Duitsland komen pal voor de lancering van het eerste warenhuis van Hudson’s Bay in Europa. De opening van de flagshipstore in Amsterdam staat voor deze maand gepland. In augustus en september openen in totaal tien warenhuizen hun deuren in ons land.

Reacties

Ik begrijp de problemen wel, sinds de overname van Galleria in Duitsland en Inno in België heeft HBC niet tot nauwelijks geïnvesteerd in deze vestigingen. De meeste warenhuizen zijn zeer verouderd. De naam HBC hangt ook niet op de gevels, omdat het concept en de kwaliteit ook (nog) niet overeen komt.

Vermoedelijk heeft HBC vooral op schaalvoordeel gegokt (groter in bulk kunnen inkopen) maar onderschat dat in beide formules óók geïnvesteerd moest worden.

Geplaatst door Seb Seb op 2 augustus 2017 om 10:00

Laatste nieuws









RetailTrends