‘Amazon niet grootste bedreiging voor Ahold Delhaize’

‘Amazon niet grootste bedreiging voor Ahold Delhaize’

Ahold Delhaize gaat zware tijden in de Verenigde Staten tegemoet door de opkomst van Aldi en Lidl. De invloed van Amazon is op korte- en middellange termijn beperkt, stellen onderzoekers van UBS in De Financiële Telegraaf.

Lidl maakte onlangs zijn entree in de Verenigde Staten en wil er groeien tot vijfhonderd winkels. Tegelijkertijd wil Aldi zijn winkelbestand uitbreiden van zestienhonderd nar 2500, veelal in gebieden waar Ahold Delhaize-ketens Food Lion en Giant actief zijn. 

Ook de stappen die Walmart zet zal Ahold Delhaize voelen, verwachten de analisten van de Zwitserse bank. Zo investeert de retailer miljarden om de prijzen omlaag te krijgen. “De 250 miljoen die Ahold Delhaize daarvoor reserveert is veel te weinig om de marge op peil te houden”, verwachten de analisten.

Amazon schudde de Amerikaanse supermarkt onlangs op met de overname van Whole Foods, en de aankondiging de prijzen bij die keten te verlagen. Volgens UBS staat ‘de angst voor Amazon’ echter niet in verhouding tot de daadwerkelijke invloed. De UBS-onderzoekers verwachten dat het voor de e-commercegigant te duur is om duizenden winkels te openen die slechts een kleine winstmarge hebben. “Er is zelfs een mogelijkheid dat Whole Foods maar een relatief klein onderdeel van Amazon blijft”, aldus de onderzoekers.
 

Reacties 1


Seb Seb 28 aug, 15:59

Vooral Ahold Delhaize kan hier juist de vruchten van plukken, ja de beurskoers is onderuit gegaan, maar Whole Foods wordt door beleggers ook flink overschat. Het is in principe maar een kleine supermarktketen met voornamelijk rijke klanten en zonder grote A-merken. Terwijl Ahold Delhaize zich richt op meerdere lagen van de bevolking. Met Peapod heeft het bovendien ook nog eens één van de grootste online supermarkten / boodschappendienst in handen.

De vruchten die Ahold Delhaize kan meepikken is het simpelweg kopiëren van de Amazon innovaties bij de eigen winkels, dat scheelt een heleboel R&D. Peapod groeit bovendien mee door de toenemende populariteit rondom online boodschappen doen.

Wat mij vooral opvalt is dat in de media nergens wordt gerept over de grootste concurrent van Whole Foods: Trader Joe's. Deze dochter van Aldi mikt op een identieke doelgroep met een vergelijkbaar assortiment én prijzen. Ik denk vooral dat het daar heel veel pijn gaat doen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!