‘Problemen bij Primark niet kenmerkend voor branche’

‘Problemen bij Primark niet kenmerkend voor branche’

De problemen rond de arbeidsomstandigheden in de Nederlandse winkels van Primark zijn niet in algemenere zin aan de orde in de modedetailhandel. Dat schrijft minister Asscher van Sociale Zaken in een brief aan de Tweede Kamer.

Naar aanleiding van klachten bij Primark, onder meer over een te hoge werkdruk en intimidatie door leidinggevenden, is Asscher in gesprek gegaan met vakbond FNV en brancheorganisaties INretail en VGT. Geen van deze vertegenwoordigers herkende de problemen als karakteristiek voor de moderetail. Extra aandacht hiervoor van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid is daarom niet nodig, concludeert de minister.

Asscher noemt in de brief wel verschillende aandachtspunten in de branche. Zo noemt hij de sterke concurrentie onderling en met webwinkels, waardoor retailers de kosten zoveel mogelijk proberen te drukken. Flexwerk, werktijden, onregelmatigheidstoeslag en verloop zijn volgens hem aandachtspunten die daardoor ontstaan. Hij benadrukt dat arbeidsomstandigheden niet mogen lijden onder de sterke concurrentie en daaruit voortvloeiende kostenbesparingen.

Primark heeft van de Inspectie te horen gekregen dat de geconstateerde problemen binnen drie maanden opgelost moeten zijn. Daarvoor is een ‘eis tot naleving’ geformuleerd, waartegen de retailer niet heeft geprotesteerd.
 

Reacties 1


Machiel R 1 sep, 10:24

Jammer dat Asscher de afgelopen 4 jaar niets gedaan heeft om de arbeidsmarkt te moderniseren terwijl hij de kans had. Bijna geen (fashion) retailer verstrekt nog een contract voor onbepaalde tijd. Een contract beeindigen van een slecht functionerende medewerkers is te kostbaar en dan hebben we het nog niet over de kosten voor werkgevers bij langdurig zieken.
Nee mijnheer Asscher, uw bijdrage van de afgelopen 4 jaar zal niemand zich nog herinneren over 2 jaar omdat het te weinig was.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!