HEMA: ‘Internationaal aandeel snel naar dertig procent’

HEMA: ‘Internationaal aandeel snel naar dertig procent’

HEMA wil zijn internationale omzet in 2020 ten minste verdubbeld hebben. “We willen het internationale aandeel heel snel naar vijfentwintig tot dertig procent brengen”, zegt ceo Tjeerd Jegen in het septembernummer van RetailTrends, waarvan de topman tevens gasthoofdredacteur is.

Momenteel is het aandeel van buitenlandse omzet elf tot twaalf procent, waarbij de Benelux bij Nederland wordt meegerekend. De afhankelijkheid van de Nederlandse markt is daarmee te groot, stelt Jegen. “We doen het goed op de Nederlandse markt hoor, maar we willen het bedrijf zo graag groter maken.” Dat kost volgens hem tijd, vanwege de sterke positie in eigen land.

De internationale focus ligt dit jaar op Frankrijk. Van de vijfentwintig buitenlandse winkels die dit jaar openen, staat het merendeel in dat land. “Simpelweg omdat elke winkel die we daar openen het goed doet”, aldus Jegen. Verder komen er nog dit jaar winkels in Stuttgart, Frankfrut en Hannover.

Jegen ziet HEMA internationaal nog als een kleine speler. Groei is volgens hem onder meer essentieel om prioriteit te krijgen van leveranciers. 

In het septembernummer van RetailTrends gaat Jegen uitgebreid in op zijn eerste tweeënhalf jaar bij HEMA, de toekomst van het warenhuis (‘HEMA is geen warenhuis’) en zijn visie op leiderschap. Klik hier om het interview digitaal te lezen. Nog geen abonnee? Klik hier voor een abonnement.
 

Reacties 1


Ton Bos 11 sep, 13:49

Mooi deze doellstellingen! Maar de realiteit is nu. En die vereist alle hens aan dek voor het tot stand brengen van een positief rendement en de noodzakelijke herfinanciering. Voor het verkrijgen van prioriteit bij leveranciers- een juist, maar in Hema gelederen niet eerder genoemd argument- is m.i. een veel groter volume nodig. Ik hoop dat met vormen van samenwerking met andere retailers de inkoopkracht sneller op niveau kan worden gebracht. Vooralsnog staat het nieuwe Hema management voor grote uitdagingen, die verder reiken dan de op stoom rakende digitalisering en versnelde internationale expansie. Dat het gaat lukken is van belang voor de gehele NL detailhandel en onze binnensteden!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!