‘Consument koopt vaker bij één supermarkt’

Het percentage consumenten dat zijn boodschappen bij meer dan twee supermarkten doet is in de afgelopen twee jaar flink gedaald. Gold dan in 2015 nog voor 66 procent, dit jaar is dat nog 58,4 procent, blijkt volgens Distrifood uit het Consumentenonderzoek van Deloitte Branchegroep Retail.

Uit het onderzoek blijkt verder dat elf procent nog maar één supermarktformule bezoekt. Twee jaar geleden was dat nog 6,4 procent. De ontwikkeling valt te verklaren door het einde van de economische crisis, stellen onderzoekers Hub Verhoef en Bas Smeets van Deloitte. “Een toenemende groep consumenten is er financieel sterker op geworden en voelt minder de neiging om op koopjesjacht te gaan bij meerdere supermarkten.” 

Consumenten zijn het afgelopen jaar minder dan andere jaren gewisseld van primaire supermarkt, blijkt verder uit het onderzoek. Vooral Albert en AH XL profiteren daarvan, en worden vaker als primaire supermarkt genoemd. Lidl blijft de grootste ‘secundaire supermarkt’ voor consumenten.
 

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...