Shoeby de beste in vier Retailer of the Year-categorieën 

De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘Beste Winkelketen van Nederland’ en ‘Webshop Awards’ 2017-2018 zijn bekendgemaakt. Shoeby en Primera zijn de grote winnaars, met respectievelijk winst in vier en drie categorieën.

In totaal zijn ruim 450 retailers door meer dan 260 duizend consumenten beoordeeld in dertig verschillende categorieën. Het onderzoek is een initiatief van Q&A Research & Consultancy in samenwerking met ABN AMRO. Shoeby won in de categorieën Damesmode en Baby & Kind, zowel voor de Beste Winkelketen-verkiezing als de Webshop Awards. Primera werd het best beoordeeld in drie Beste Winkelketen-categorieën, namelijk Cadeau, Kantoorartikelen en Leeswaren.

Voor het eerst is dit jaar ook de Retail Sustainability Award uitgereikt. IKEA mag zich de eerste winnaar van deze prijs noemen. Deze erkenning krijgt IKEA van vakgenoten en een vakjury, bestaande uit Meike Koster van Max Havelaar, José van der Klauw van MVO Nederland, Lieke van Delft van Wereldhave, Henk Hofstede van ABN AMRO en John Terra van Q&A. In het juryrapport werd IKEA beschreven als een retailer die een voorbeeld is als het aankomt op duurzaamheid. 

De Beste Start-up Award is gewonnen door Happy Tosti. Winkelconcepten die minder dan drie jaar bestaan, kwamen in aanmerking voor deze prijs. Naast vakgenoten heeft een onafhankelijke jury een vijftiental startups beoordeeld op basis van bestaansrecht en originaliteit. 

De uiteindelijke winnaars van de titels Retailer of the Year, Beste Winkelketen en Beste Webshop worden bekendgemaakt op het ABN AMRO Retailer of the Year Gala op 26 oktober. Ook de vakprijzen Beste Retail Executive en Beste Retail Managementteam worden dan uitgereikt.

Categoriewinnaars ‘Beste Winkelketen van Nederland' 2017-2018 (alfabetisch)
Audiciens    Specsavers
Baby & kind    Shoeby
Bouwmarkten    Hornbach
Cadeau    Primera
Damesmode    Shoeby
Dierenspeciaalzaken    Welkoop
Drogisterij    Etos
Elektronica    Expert
Eten & Drinken speciaalzaken    Keurslager
Eten & Drinken to go    HEMA
Health & wellness    Etos
Herenmode    Jac Hensen
Kantoorartikelen    Primera
Leeswaren    Primera
Lingerie & ondermode    Hunkemöller
Mode accessoires    Lucardi
Muziek, films & games    Media Markt
Optiek    Pearle Opticiens
Outdoor    Bever
Parfumerie    ICI PARIS XL
Schoenen    Schuurman Schoenen
Slapen    Beter Bed
Speelgoed    Intertoys
Sport    Intersport
Supermarkten    Lidl
Telecom    Tele2
Tuin    Welkoop
Warenhuis    Action
Wonen    IKEA

Categoriewinnaars ‘Webshop Awards Nederland''2017-2018 (alfabetisch)
Baby & kind    Shoeby
Bouwmarkten    Formido
Cadeau    Albelli
Damesmode    Shoeby
Drogisterij    Farmaline
Elektronica    Kamera Express
Herenmode    Only for Men
Kantoorartikelen    123inkt.nl
Leeswaren    bol.com
Lingerie & ondermode    Hunkemöller
Mode accessoires    Lucardi
Muziek, films & games    bol.com
Optiek    Pearle Opticiens
Outdoor    Bever
Parfumerie    ICI PARIS XL
Schoenen    vanHaren
Slapen    Beter Bed
Supermarkten    Albert Heijn
Telecom    Tele2
Warenhuis    HEMA
Wonen    fonQ
 

RetailTrends

Verrassend verpakken doe je zo

Extra waarde en de consument activeren: dat zijn de kenmerken die terugkomen...