Jumia: ‘Afrika kan niet zonder e-commerce’

Jumia: ‘Afrika kan niet zonder e-commerce’

De groei van online retail is cruciaal voor de algehele ontwikkeling van Afrika. “E-commerce is net zo belangrijk als zuurstof”, zei ceo Juliette Anammah van e-commerceplatform Jumia tijdens de Paris Retail Week.

Jumia ziet zichzelf als de ‘Amazon van Afrika’ en werkt al samen met verschillende internationale merken, waaronder McDonald’s en Procter & Gamble. Afrika biedt grote kansen op het gebied van e-commerce, zegt Anammah. Zo ligt het percentage smartphonegebruikers naar verwachting op vijftig procent in 2020, terwijl dat in 2010 nog twee procent was. “Zeventig procent van de consumenten die online shopt doet dat via mobiele devices”, aldus Annammah. 

Jumia is inmiddels actief in ruim twintig Afrikaanse landen en daarmee beschikbaar voor 81 procent van de bevolking op het continent. Er zijn volgens de ceo nog veel obstakels, onder meer op het gebied van online betalen en logistiek. Zo zijn Afrikanen veelal niet bereid om vooraf te betalen en is het adressysteem lang niet overal op orde. Jumia overweegt mede daarom pick-up points te openen, om naast thuisbezorging ook een afhaaloptie te bieden.

Winstgevend is Jumia nog niet, maar groei is voorlopig belangrijker voor het platform. “Het kostte Amazon twaalf jaar om winst te maken en wij zijn pas vijf jaar oud”, aldus Annammah.

Lees op RetailTrends meer over het grootste e-commerceplatform van Afrika.
 

Reacties 1


hakkie de groot 25 jan, 17:27

Kun je ook vanuit nederland bestellen? Dat is mij nog onduidelijk.Omdat je een foutmelding krijgt wanneer je je telefoonnummer ingeeft.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!