Hornbach: ‘Digitalisering een grote uitdaging in dhz’

Hornbach: ‘Digitalisering een grote uitdaging in dhz’

Hornbach investeerde sinds de lancering van zijn Duitse webshop in 2010 al bijna een kwart miljard euro in e-commerce. De bouwmarktketen groeit mede dankzij zijn online activiteiten harder dan het Europese gemiddelde in de dhz-sector, stelt topman Albrecht Hornbach bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers. 

Hornbach verkoopt inmiddels in zeven landen online, waaronder in Nederland. De laatste twee webwinkels in Zweden en Roemenië worden later dit jaar geopend. “Het internet stelt ons in staat om nieuwe klanten buiten het verzorgingsgebied van de fysieke winkels te bereiken en hen warm te maken voor Hornbach”, aldus de topman.

Albrecht Hornbach beschrijft de digitale transformatie binnen doe-het-zelf als een van de belangrijkste toekomstige uitdagingen van de branche. De investeringen van zijn keten in ‘de duurzame digitalisering van het verdienmodel’ zijn volgens hem alleen mogelijk doordat het concern over ‘de nodige winstgevendheid’ beschikt.

De bouwmarkten van Hornbach zagen hun omzet in de eerste zes maanden met 5,4 procent stijgen tot 2,2 miljard euro. In Duitsland lag de groei op twee procent, terwijl in de rest van Europa 9,5 procent meer werd verkocht. Het bedrijfsresultaat (ebit) liep met 15,2 procent op naar 175,8 miljoen euro.

Reacties

Eens temeer wordt duidelijk dat met de verdere digitalisering heel veel geld gemoeid is. Met vooralsnog de dagelijkse ervaring dat een webshop geen vetpot is. De digitalisering is uiteraard onontkoombaar en leidt tot grote vooruitgang in de klantbeleving. Vwb de rol van de webshop zullen vrijwel alle retailers zich m.i. opnieuw moeten bezinnen op het nut en de noodzaak daarin zelf te investeren. Als het vooral een service aan de klant is, is het wellicht verstandig alle door elkaar heen lopende stromen enigszins te consolideren via derden. Eigenlijk is er voor deze stroomlijning behoefte aan een (op moderne leest geschoeide) groothandelsrol, zowel in het volumineuze traject als voor de long tail.

Geplaatst door Ton Bos op 3 oktober 2017 om 11:02

Laatste nieuws









RetailTrends