Horeca Nederland ageert opnieuw tegen Thuisbezorgd.nl 

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) evalueert op korte termijn de klachten van restaurantondernemers over Thuisbezorgd.nl. De brancheorganisatie wil tot ‘evenwichtiger’ voorwaarden komen tussen het etenbestelplatform en zijn afnemers.

KHN reageert met de stap op de actie van tientallen Twentse horeca-ondernemers, die aan een eigen lokaal alternatief voor Thuisbezorgd.nl werken. Ook zamelen ze online handtekeningen in om opnieuw in gesprek te kunnen over de tariefsverhoging van het platform. Thuisbezorgd.nl wil zijn commissie volgend jaar verhogen van twaalf naar dertien procent. “Deze spontane actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met Thuisbezorgd.nl wordt ervaren”, zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Op basis van de input van ondernemers gaat de brancheorganisatie in gesprek met de etenbestelsite.

Vooral de ‘pariteitsclausules’ van platforms als Thuisbezorgd.nl schiet KHN in het verkeerde keelgat. Daardoor kunnen restaurants hun producten op hun eigen site niet goedkoper aanbieden dan op het platform. KHN pleit voor een verbod op dergelijke clausules, zoals dat in andere Europese landen al bestaat.

KHN riep eerder dit jaar nog op tot het omzeilen van Thuisbezorgd.nl. Oprichter Jitse Groen ontkent dat het platform duur is in vergelijking met concurrenten in Europa. Hij vreest niet voor weglopende restaurants, vanwege de extra omzet die het platform hen oplevert. 
 

RetailTrends