Tony’s Chocolonely opent niet veel winkels: 'Zijn we niet goed in'

Tony’s Chocolonely opent niet veel winkels: 'Zijn we niet goed in'

Tony’s Chocolonely heeft zijn nettowinst in het afgelopen boekjaar bijna verdubbeld van 1,4 naar 2,7 miljoen. De omzet groeide met meer dan de helft tot bijna 45 miljoen euro.

Het Nederlandse chocolademerk verwacht zijn groeitempo nog zeker vijf jaar te kunnen volhouden, zegt chief chocolate officer Henk Jan Beltman tegen RTL Z. Hoewel momenteel nog 93 procent van de omzet uit Nederland komt, ziet hij vooral groeimogelijkheden in de Verenigde Staten. Hij verwacht dat de omzet daar komend boekjaar verdrievoudigt, mede omdat de repen vanaf volgend jaar in de reguliere supermarkten liggen. In Nederland verwacht Tony’s Chocolonely zijn marktaandeel komend jaar te verhogen van 16,7 naar twintig procent.

Tony’s Chocolonely wekte onlangs de suggestie naar de beurs te gaan, maar het bleek te gaan om een winkel in de Amsterdamse Beurs van Berlage. De opening stond eigenlijk vorige week gepland, maar is uitgesteld naar februari. De vestiging van 240 vierkante meter is vooral bedoeld als marketingtool en zal waarschijnlijk geen vervolg krijgen, zegt Beltman. “We zijn niet goed in het openen van winkels.” Het chocolademerk opende vorig jaar al zijn eerste eigen winkel bij zijn hoofdkantoor op het Westergasterrein.
 

RetailTrends