‘Honderdduizenden pakketten te laat bezorgd’

‘Honderdduizenden pakketten te laat bezorgd’

De webwinkelomzet passeert in december naar schatting voor het eerst de één miljard euro. Pakketvervoerders kunnen de toenemende drukte niet meer aan, stellen analisten van ABN Amro.

De onlineomzet ligt 63 procent hoger dan in december 2014. Toch werden een jaar geleden al bij bijna vierhonderdduizend consumenten pakketten te laat bezorgd. Ruim 27 procent van de ondervraagde vervoerders geeft aan een tekort aan geschikte arbeidskrachten te hebben. 

Verdergaande automatisering in de magazijnen is volgens ABN Amro noodzakelijk om de groeiende orderstroom te verwerken. Robots moeten daarbij een centrale rol spelen. Daarnaast ontkomen transporteurs er niet aan om hun capaciteit te vergroten, zegt sectoreconoom transport & logistiek Madeline Buijs van de bank. “Dit kan door het uitbreiden van bezorgtijden en door nieuwe vormen van transport, zoals fietskoeriers, te introduceren.” Verder zou het vervoer volgens haar meer geclusterd moeten worden, zodat de busjes niet halfleeg rondrijden.

De onlineomzet in december ligt dit jaar 31 procent hoger dan in een gemiddelde maand. Voor 2018 verwacht ABN Amro dat de totale webomzet van retailer met zestien procent stijgt, met een nieuwe recordpiek in december.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!