Ahold Delhaize, McDonald’s in ambitieus plan tegen verspilling

Ahold Delhaize, McDonald’s in ambitieus plan tegen verspilling

Supermarkten, natuurorganisaties en de overheid hebben een akkoord bereikt dat ervoor moet zorgen dat Nederland in 2030 de helft minder voedsel verspilt. Ahold Delhaize, McDonald’s en Unilever behoren tot de 25 bedrijven die zich tot nu toe aan de afspraken committeren, schrijft RTL Z.

Het plan behelst onder meer een jaarlijkse rapportage, waarin precies staat hoeveel voedsel bedrijven in totaal over hadden ermee is gedaan. Zo geven ze aan welk percentage een herbestemming heeft gekregen in bijvoorbeeld veevoer of een voedselbank, en hoeveel daadwerkelijk is verspild. Ook moeten de deelnemers uitleggen op welke manier ze verspilling willen terugdringen en binnen hoeveel tijd. Naast foodbedrijven doet ook Google mee, omdat het op het gebied van data een bijdrage kan leveren.

Initiatiefnemer is programmamanager duurzame voedselketens aan de Wageningen UniversiteitToine Timmermans. Hoewel eerder plannen om voedselverspilling tegen te gaan mislukten, is hij ervan overtuigd dat het deze keer beter gaat. Belangrijk daarbij is volgens hem dat de afspraken nu vanuit de bedrijven zelf komen, waar bijvoorbeeld supermarkten bij eerder overheidsbeleid niet werden betrokken. 

Timmermans wil het aantal aangesloten bedrijven eind dit jaar op honderd hebben. Details over de plannen worden later deze maand bekendgemaakt
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!