Appdate: Ook Co-op doet het zonder kassa’s

Appdate: Ook Co-op doet het zonder kassa’s

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Foodsy, Co-op en Pizza Hut.

Foodsy
Eten of drinken bestellen vanuit de trein, zodat het klaar staat als je het station binnenkomt. Dat is in een notendop de functie van Foodsy, een Nederlandse app die binnenkort op de grote stations wordt gelanceerd. Gebruikers hoeven daardoor niet langer in de rij te staan voor hun koffie, friet of pasta. "Wij willen dat je binnen tien seconden weer buiten staat", aldus bedenker Sam Eerdmans tegenover Bright.

Het idee voor Foodsy ontstond tijdens de studie van Eerdmans en zijn partner Florian Fermin, maar is volgens hen inmiddels uitgegroeid tot een echt bedrijf. Dertig retailers hebben zich inmiddels bij het initiatief aangesloten, waaronder The Döner Company en Yoghurt Barn. Ook zijn er volgens Eerdmans al ruim tweehonderd intentieverklaringen van winkels die ermee willen starten. Zij betalen een marge op elke bestelling via de app, die voor gebruikers gratis is. Afrekenen kan in de app, met iDeal, PayPal of creditcard. De app is getest op station Amsterdam Zuid en Bijlmer Arena en komt binnenkort naar Den Haag, Utrecht en Amsterdam. Over een half jaar moeten alle stedelijke stations in de Randstad zijn aangesloten.

Co-op
Een nieuwe appdate, een nieuwe oplossing voor kassaloos betalen. Dit keer is het de Britse Co-op die wel toekomst ziet in het scannen en direct afrekenen van producten in de supermarkt. De retailer staat op het punt zijn ‘shop, scan & go’-technologie, een joint venture met Mastercard, uit te rollen naar zijn winkels. Klanten hoeven daardoor niet langer in de rij te staan om af te rekenen. De pilot draait momenteel op het supportcentre in Manchester, schrijft The Guardian. Een volgende test vindt waarschijnlijk plaats in de vestiging van Co-op op het Britse hoofdkantoor van Microsoft in Reading. Komende zomer moet de technologie ook beschikbaar worden voor ‘gewone’ klanten.

Co-op volgt met de technologie het voorbeeld van Amazon, dat in zijn Amazon Go-winkel geen kassa’s heeft staan. In ons land test Albert Heijn de innovatie ‘tap to go’. De techniek is vooralsnog alleen beschikbaar in de AH to go op het hoofdkantoor in Zaandam, maar komt later dit jaar naar meer locaties. In België lanceert Spar binnenkort een aantal testwinkels, waar klanten hun boodschappen mobiel kunnen afrekenen. 

Pizza Hut
Gisteren kwamen ze al voorbij op RetailTrends: de nieuwe slimme sneakers van Pizza Hut. In navolging van de pizzabestellende schoenen van vorig jaar, komt de fastfoodketen nu met een variant waarmee je ook de tv pauze kunt zetten. De schoenen gaan ook dit jaar gepaard met de Pie Tops-app: wie op de knop op de tong van de rechterschoen drukt, plaatst met behulp van bluetooth hun (voorkeurs)bestelling. Dat wil zeggen: de app op zijn smartphone gaat open, waarbij de gebruiker alleen nog maar hun bestelling en adres hoeven te bevestigen.


Om de televisie te pauzeren – handig als de pizzabezorger aan de deur staat – heb je de app niet nodig. Wie op de knop van de tong in de linkerschoen drukt, zendt een signaal naar de tv-ontvanger. De knop is waarschijnlijk voorgeprogrammeerd, zodat bekende ontvangers van Spectrum, DirecTV, Xfinity, Dish en Fios het signaal direct herkennen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in