Advertorial: Van passant naar klant: meer shoppers over de vloer dankzij digitale content

Advertorial: Van passant naar klant: meer shoppers over de vloer dankzij digitale content

Hoe zorg je ervoor dat passanten je winkel niet zomaar voorbij lopen? Hoe onderscheid je je in een drukke winkelstraat? Een aantrekkelijke etalage is een must, dat is duidelijk. Maar ook steeds meer winkels plaatsen digitale schermen in de etalage om de aandacht van passanten te trekken. Benieuwd naar welke content hier het beste werkt? Onderzoek leert hoe je dit het best aanpakt.

Hoe geef je content op digitale schermen het beste weer om meer bezoekers de winkel in te krijgen? Dit was de insteek van het recente onderzoek van het Store Innovation Lab van de Hogeschool Amsterdam in samenwerking met DOBIT, specialist in digitale winkelcommunicatie.

“Online wordt er heel veel data verzameld om het surfgedrag in kaart te brengen, maar ook offline kan je aan de hand van camera-analyses, heatmaps of surveys heel wat waardevolle informatie verzamelen. Op basis daarvan kan je schermcommunicatie echt doordacht inzetten. We werken dan ook graag mee aan dergelijke onderzoeken om nog meer wetenschappelijk onderbouwde tips te verzamelen,” aldus Nele Bruers, Instore Experience Specialist bij DOBIT.

Onderzoekers keken naar de impact van de hoeveelheid informatie: geef je uitgebreide of liever beknopte informatie op het scherm? Ze gingen na of bewegende content beter scoorde dan statische. En ze varieerden ook de animatiesnelheid van de content: snel of beter langzaam? Passanten bij de winkel werden hierover ondervraagd, terwijl camerasoftware anoniem naging in welke mate shoppers naar het scherm keken. 

Less is niet altijd more

Je zou denken dat je boodschap in de etalage bijzonder beknopt moet zijn. Een passant heeft immers maar even de tijd om aandacht te schenken aan je etalage. Of niet? De resultaten van het onderzoek, bewijzen het tegendeel. Passanten ervaren uitgebreide content als rijker en informatiever dan de beknopte versie. En meer nog, hoe rijker en informatiever de content op het scherm is, hoe positiever passanten tegenover het betreden van de winkel staan. Iets meer informatie tonen dan louter een productfoto is dus aangeraden!

Dynamisch trekt de aandacht

Het hoeft niet gezegd: een statische poster één op één op je scherm tonen, is zonde. De mogelijkheden van schermcommunicatie zijn zoveel breder en via dynamische animaties en video’s bereik je nu eenmaal veel meer impact. Het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam bevestigt dit. Zo blijkt dat dynamische content als informatiever en vernieuwender ervaren wordt door passanten. Meer passanten kijken naar het scherm én ze zijn meer geneigd om je winkel ook effectief binnen te gaan

Kortom: op digitale schermen in je etalage breng je best uitgebreide én dynamische content. Beide factoren versterken elkaar. De snelheid van de animatie had geen invloed op het winkelbezoek, of op hoe rijk de informatie werd ervaren.

“Het creatief omspringen met de juiste content is meer dan ooit belangrijk wil je vandaag nog een verschil maken”, zo besluit Nele Bruers. “We hebben een eigen content team dat zich dagelijks uitleeft met het maken van leuke lay-outs en dynamische animaties. De bevindingen die uit bovenstaand onderzoek naar boven komen zijn dan ook voor ons erg waardevol om onze klanten nog beter te helpen.”

Op zoek naar inspiratie en leuke voorbeelden? Breng een bezoekje aan onze website: content.dobit.com of contacteer ons via content@dobit.com.

RetailTrends