Dit beuren de tien grootste Nederlandse retailers in België

Dit beuren de tien grootste Nederlandse retailers in België

Nederlandse retailers die de grens over willen, laten al snel hun oog op België vallen. Niet zo gek, aangezien de afstand eenvoudig is te overbruggen en een groot deel van onze zuiderburen dezelfde taal spreekt. Daar komt nog eens bij dat Belgen gewend zijn te winkelen bij Nederlandse ketens, zoals Zeeman, Kruidvat en Action. En ook online zijn ‘we’ goed vertegenwoordigd: Coolblue en bol.com zijn na Amazon de grootste webwinkels van België.

Maar wordt er ook een beetje geld verdiend door Nederlandse retailers in België? Coolblue maakte onlangs bekend dat zijn winst in het land opnieuw was opgelopen. Uit de jaarrekening blijkt dat er onder de streep net iets minder dan een miljoen euro overbleef. Van bol.com zijn geen resultaten bekend, maar van de grootste Nederlandse winkelketens in België wel. Aan de hand van de lijst met grootste winkelketens van België van marktonderzoeker Locatus naar het aantal...

Nederlandse retailers die de grens over willen, laten al snel hun oog op België vallen. Niet zo gek, aangezien de afstand eenvoudig is te overbruggen en een groot deel van onze zuiderburen dezelfde taal spreekt. Daar komt nog eens bij dat Belgen gewend zijn te winkelen bij Nederlandse ketens, zoals Zeeman, Kruidvat en Action. En ook online zijn ‘we’ goed vertegenwoordigd: Coolblue en bol.com zijn na Amazon de grootste webwinkels van België.

Maar wordt er ook een beetje geld verdiend door Nederlandse retailers in België? Coolblue maakte onlangs bekend dat zijn winst in het land opnieuw was opgelopen. Uit de jaarrekening blijkt dat er onder de streep net iets minder dan een miljoen euro overbleef. Van bol.com zijn geen resultaten bekend, maar van de grootste Nederlandse winkelketens in België wel. Aan de hand van de lijst met grootste winkelketens van België van marktonderzoeker Locatus naar het aantal verkooppunten (peildatum: 1 januari 2018), nemen we de jaarrekeningen door.

Zeeman (278 winkels)
Zeeman is sinds jaar en dag de grootste Nederlandse winkelketen bij onze zuiderburen. Cijfers over 2017 zijn nog niet gepubliceerd, dus moeten we het doen met die van een jaar eerder. Qua aantal winkels maakt dat niet uit: die bleven gedurende 2017 stabiel. De omzet in de winkels kwam uit op 151,3 miljoen euro, wat een kleine daling betekende ten opzichte van 2015. Onder de streep bleef het bedrag nagenoeg stabiel, mede doordat de kosten ook terugliepen.

Nettoresultaat: 3.091.639 euro


Kruidvat (248 winkels)
Kruidvat is de grootste winkelketen in Nederland en is hard op weg die positie ook in België op te eisen. Vorig jaar kreeg de retailer er 24 winkels bij in het land, waarmee de achterstand op Zeeman flink is verkleind. Nog even en Kruidvat mag zich ook bij onze zuiderburen de grootste Nederlandse retailer noemen. Qua omzet is Zeeman geen enkele concurrentie, want Kruidvat groeide vorig jaar met 4,7 procent door naar 442,9 miljoen euro omzet. De drogisterijketen deed het onder meer beter in Wallonië, terwijl ook online flinke stappen worden gemaakt. 

Nettoresultaat: 9.979.406 euro

ICI Paris XL (119 winkels) maakt net als Kruidvat onderdeel uit van A.S. Watson, maar is van oorsprong een Belgische formule. De parfumerieketen was vorig jaar goed voor iets meer dan vierhonderd miljoen euro omzet en een winst van 18,3 miljoen.


Blokker (142 winkels)
Dat het al een tijdje niet goed gaat met Blokker, daar is iedereen wel van op de hoogte. Ook over de prestaties in België is de afgelopen jaren al het nodige in de media verschenen. Zo werd afgelopen najaar al bekend dat de winkelketen er een verlies van liefst 29,7 miljoen euro heeft gedraaid over de twaalf maanden tot eind januari 2017. De rode cijfers worden onder meer veroorzaakt door kosten die bij een herstructering komen kijken. Daarnaast liep de winst terug doordat veel artikelen met grote kortingen van de hand werden gedaan. De omzet daalde met elf procent naar 111 miljoen euro. Cijfers over het afgelopen boekjaar moeten nog worden gepubliceerd.

Nettoresultaat: -29.666.824 euro


Action (137 winkels)
Op 1 januari 2018 nog onder Blokker, maar inmiddels is Action qua aantal winkels zijn grote concurrent voorbij. In omzet was de discounter dat al een tijdje, getuige de 505,4 miljoen euro die er al in 2016 werd genoteerd. Dat betekende een groei van zo’n 25 procent ten opzichte van een jaar eerder. ‘In lijn van de verwachtingen’, schrijft Action daar zelf in de jaarrekening bij. Doordat de kosten ook aanzienlijk opliepen, onder meer door de snelle expansie en afschrijvingen, bleef de winstgroei beperkt tot zo’n tien procent.

Nettoresultaat: 9.217.779 euro 


C&A (120 winkels)
Net als Blokker bevindt C&A zich ook al een tijdje in een neerwaartse spiraal. België vormt daarop geen uitzondering. Over het boekjaar dat eind februari 2017 afliep, liep de omzet met 3,9 procent terug naar 444,7 miljoen euro. De modeketen wees eerder als oorzaak van de slechte cijfers al naar de krimpende kledingsector, die in België driehonderd miljoen euro aan omzet zag verdampen. Ook structurele prijsverlagingen en agressieve kortingen deden de omzet- én winstcijfers niet goed.

Nettoresultaat: -19.752.846 euro


Hans Anders (108 winkels)
Ondanks een sterk concurrerende markt, heeft Hans Anders zijn omzet in België in het boekjaar tot eind januari 2017 zien oplopen. De opticien was goed voor 43,1 miljoen omzet, wat neerkomt op een groei van liefst vijftien procent ten opzichte van een jaar eerder. Heel veel winst weet Hans Anders daarmee niet te maken, opnieuw vanwege een sterk concurrerende markt.

Nettoresultaat: 1.257.585 euro


Hunkemöller (106 winkels)
Ook het boekjaar van Hunkemöller loopt tot en met januari. De snelgroeiende lingerieketen was vorig jaar in België goed voor 63 miljoen euro omzet, wat een groei van 3,7 betekent ten opzichte van een jaar eerder. De groei is voornamelijk veroorzaakt door de opening van nieuwe winkels en de groeiende populariteit van de webshop. De winst over het laatste boekjaar is nog niet gepubliceerd, dus moeten we het doen met die van een jaar eerder.

Nettoresultaat: 1.233.534 euro


Hema (97 winkels)
HEMA is de volgende Nederlandse winkelketen met een boekjaar tot en met de eerste maand van het kalenderjaar. De retailer was volgens de meest recente cijfers goed voor 148,3 miljoen euro omzet in België en Luxemburg, een paar miljoen meer dan een jaar eerder. De ebitda nam in 2017 bovendien toe van 27,7 naar 32,8 miljoen. Onbekend is wat er afgelopen boekjaar onder de streep overbleef. Een jaar eerder was dat iets minder dan een miljoen.

Nettoresultaat: 851.031 euro


Wibra (93 winkels)
Wibra groeit in Nederland, maar verliest aan populariteit in België. Sinds 2013 zit de omzet in een neerwaartse spiraal. Over het afgelopen jaar kwam de omzet uit op 61,7 miljoen: ruim zeven procent minder dan in 2016. De winst is inmiddels nagenoeg verdampt.

Nettoresultaat: 7.416 euro


Gamma (85 winkels)
Gemeten naar winkelvloeroppervlakte is Gamma de grootste Nederlandse retailer in België. Met 163.695 vierkante meter houdt de bouwmarktketen nummer twee C&A ruim achter zich. De omzet ligt met 163,3 miljoen euro (over 2016) wel een stuk lager. Bovendien heeft de retailer wat terrein verloren, aangezien een jaar eerder nog ruim een miljoen euro meer werd omgezet. Opvallend genoeg bleef er onder de streep exact hetzelfde bedrag over.

Nettoresultaat: 584.000 euro


De top tien van grootste Nederlandse winkelketens in België krijgen er op korte termijn mogelijk concurrentie bij. Zo overwoog Op=Op Voordeelshop al eens om uit te breiden naar onze zuiderburen, maar gaf de snelgroeiende discounter eerst de voorkeur aan de lancering van een webshop. Op=Op krijgt al wel veel online bestellingen uit België. Dat zijn volgens topman Vincent Alkema mensen die een keer kennisgemaakt hebben met een winkel in het grensgebied. “Daarin worden we wat actief, maar we geven pas gas op het moment dat we daar winkels openen.”

Concreter zijn de plannen van Jumbo om in België van start te gaan. Zo werd woensdag bekend dat voormalig coo Peter Isaac van Lidl België is aangesteld om er een organisatie op poten te zetten. Jumbo gaat de concurrentie aan met onder meer Albert Heijn en Spar, twee Nederlandse formules die al een prominente rol vervullen in de Belgische foodretail. Met bekende groeikanonnen Kruidvat, Hunkemöller en Action moet Jumbo ervoor zorgen dat het ‘Oranje boven’ blijft in België.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!