Albert Heijn niet, Tony’s wel in voor suikertaks

Albert Heijn niet, Tony’s wel in voor suikertaks

Tony’s Chocolonely zou in Nederland graag een heffing op suikerrijke producten zien komen. “Ik kan aan niemand verkopen dat een appel duurder is dan een reepje chocolade”, zegt topman Henk Jan Beltman in het septembernummer van RetailTrends.

Het verschil in prijs tussen gezond en minder gezond moet scherper worden, vindt Beltman. Consumenten gebruiken volgens hem meer suiker dan goed voor hen is, al wijst hij erop dat dat ook geldt voor vet, zout en alcohol. “Een calorietaks zou daarom nog beter zijn. Chocolade is een luxeartikel om jezelf of een ander te verwennen.”

Chocolade moet volgens Beltman bereikbaar blijven, maar geen vaste plek in ons voedingspatroon hebben. “Niet iedereen ziet het verschil tussen basisvoeding en luxegoederen.”

Albert Heijn is geen voorstander van een suikertaks, laat een woordvoerder weten. Ze wijst erop dat de supermarktproducten wel veel suiker uit de eigen merkproducten haalt en een suikerwijzer heeft geïntroduceerd. 

In het septembernummer van RetailTrends komen naast Tony’s Chocolonely en Albert Heijn vertegenwoordigers van Unilever, Centraal Bureau Levensmiddelen en het Ministerie van Volksgezondheid aan het woord over de suikertaks, die inmiddels al in veertig landen bestaat. Klik hier om het magazine digitaal te lezen en hier voor informatie over een membership. 
 

Reacties

Belachelijk we mogen gewoon niet voor ons zelf beslissen. We worden in Nederland als kleine kinderen behandeld die niet voor hun zelf kunnen denken.

Geplaatst door Henk Jansen op 11 september 2018 om 21:25

Ik ben voor suiker hebben we niet nodig gaat je uiteindelijk alleen maar tegenwerken maak gezonde producten als groente fruit vis plantaardige producten goedkoper en frisdrank snoep en andere suikerrijke zooi duurder draag je gelijk een goed steentje bij aan het maatschappelijk probleem dat veel jongeren overgewicht hebben

Geplaatst door Marieke Hendriks op 12 september 2018 om 08:55

Laatste nieuws









RetailTrends