Hudson’s Bay bevestigt fusie met Karstadt

Hudson’s Bay bevestigt fusie met Karstadt

De Europese tak van Hudson’s Bay Company (HBC) en de Duitse warenhuisketen Karstadt komen definitief onder één dak. De eigenaar van onder meer de Hudson's Bay-warenhuizen in Nederland behoudt een aandeel van 49,99 procent in het fusiebedrijf.

Het gecombineerde warenhuisconcern is goed voor een jaaromzet van 5,4 miljard euro, waarmee het na het Spaanse El Corte Inglés het grootste warenhuisbedrijf van Europa is. Met de fusie worden ‘iconen’ uit de Duitse detailhandel samengevoegd, reageert Hudson’s Bay-topvrouw Helena Foulkes. "We creëren een sterkere retailentiteit die beter gepositioneerd is om te profiteren van marktkansen.” De deal bouwt volgens haar voort op de inspanningen om HBC te stroomlijnen en biedt een ‘duidelijk pad voorwaarts’ om de Europese activiteiten te verbeteren.

Karstadt-eigenaar Signa krijgt ook een belang van vijftig procent in de Duitse vastgoedactiva van HBC, waarvoor een aparte joint venture wordt opgericht. Het van oorsprong Canadese warenhuisconcern verdient hier netto 411 miljoen euro aan. De fusie wordt naar verwachting binnen drie maanden afgerond.

Het rondkomen van de fusie, waarmee de Duitse warenhuisketens Galeria Kaufhof en Karstadt onder een dak komen, werd eerder deze week al gemeld in Duitse media. Daarbij werd gesproken over een verlies van vijfduizend arbeidsplaatsen, maar hierover maakt Hudson’s Bay zelf niets bekend. 

Reacties

Door de grote(re) binnensteden gaat een zucht van verlichting. Het voornemen is dat, na een ongetwijfeld forse sanering, de resterende warenhuizen ‘toekomstbestendig’ worden gemaakt. Ben benieuwd, zo kon het in ieder geval niet langer. Meer ‘reuring’ en volledig omnichannel graag!

Geplaatst door Ton Bos op 12 september 2018 om 11:02

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Geplaatst door Jessica Bruns op 12 september 2018 om 11:40

Ik ben benieuwd of ook de Belgische activiteiten hier onderdeel van zijn.

Geplaatst door Seb Seb op 12 september 2018 om 14:32

@seb seb: zowel de NL als Belgische warenhuizen lopen mee in deze fusie/joint venture. Eindelijk inkoopkracht en voldoende draagvlak voor sterke private labels.

Geplaatst door Ton Bos op 12 september 2018 om 14:43

Ik denk dat in de toekomst het aantal warenhuizen van Karstadt/Kaufhof drastisch gesaneerd wordt. In veel Duitse steden zitten ze dicht bij elkaar (o.a. Dortmund) of zelfs tegenover elkaar (o.a. Münster/Westfalen). Als ik de Duitse media mag geloven, presteert Karstadt momenteel veel beter dan Galeria Kaufhof. Karstadt maakt zelfs weer winst en de eigenaar (Signa Holding AG) is bezig het aantal warenhuizen van Karstadt weer te gaan uitbreiden. Er komen in ieder geval 2 nieuwe warenhuizen in Berlijn, die volledig op omnichannel afgestemd zullen zijn. De eigenaar van Karstadt liet al onlangs in de Duitse media weten dat het niet een kwestie van of, maar een kwestie van wanneer is, als het gaat om openen van nieuwe Karstadt-warenhuizen. Karstadt wil online-bestellingen ook gaan leveren van de Karstadt-warenhuizen zelf, die vaak midden in het centrum zitten en Karstadt daardoor sneller online bestellingen zou kunnen leveren dan concurrenten die ergens met een magazijn veel verder weg liggen. Ook daarom wil Karstadt het aantal warenhuizen uitbreiden, om vanuit nog meer steden de online bestellingen te kunnen leveren. Het zal me niets verbazen als daarom ook een deel van de Galeria Kaufhof-warenhuizen (bijv. Osnabrück?) een Karstadt worden, daar waar Karstadt nog niet zit.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 12 september 2018 om 18:50

toevoeging/correctie: Karstadt wil online-bestellingen ook gaan leveren VANUIT de Karstadt-warenhuizen zelf, die vaak midden in het centrum zitten en Karstadt daardoor sneller online bestellingen zou kunnen leveren dan concurrenten die ergens met een magazijn veel verder weg liggen.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 12 september 2018 om 18:52

Blijf echter wel benieuwd wat de consequenties hiervan zullen zijn voor de Inno, die ook onder de HBC paraplu zitten...

Geplaatst door albert Kuttschreuter op 13 september 2018 om 09:56

Zover ik uit de media heb kunnen vernomen, maken de Belgische warenhuizen tenminste nog winst (maar volgens mij was dit enkel door gerealiseerde kostenbesparingen). De INNO zit ook onder de HBC-paraplu. Signa Holding AG is nu bezig (flink) te investeren in de warenhuizen van Karstadt, door deze volledig omnichannel te maken (offline- en online helemaal in de warenhuizen samen te laten smelten). Ook worden warenhuizen van Karstadt verbouwd, zoals er onlangs nog een compleet nieuwe grote herenmode-afdeling bij Karstadt in Dortmund is gerealiseerd. En gaan er sowieso nieuwe warenhuizen van Karstadt in Duitsland komen. Het lijkt er hiermee sterk op dat Signa Holding volop vertrouwen heeft in het concept warenhuis. Wie weet... dat Signa Holding met de ervaringen van Karstadt (dit bedrijf maakt weer winst dankzij de ommezwaai), dit op den duur ook gaat doen bij INNO in België.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 13 september 2018 om 17:44

Laatste nieuws









RetailTrends