Hudson's Bay: tachtig miljoen euro verlies in Europa

Hudson's Bay: tachtig miljoen euro verlies in Europa

Hudson’s Bay Company heeft zijn nettoverlies in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar verder zien oplopen. Het Canadese warenhuisconcern boekte een verlies van 264 miljoen Canadese dollar in de drie maanden tot begin augustus, tegenover 201 miljoen een jaar eerder. In Europa werd een verlies geboekt van 121 miljoen Canadese dollar, omgerekend zo’n tachtig miljoen euro.

De Europese activiteiten worden in de nieuwste kwartaalupdate als ‘beëindigde bedrijfsactiviteiten’ bestempeld, als gevolg van de overeenkomst met de Duitse branchegenoot Karstadt. Daarbij behoudt Hudson’s Bay een aandeel van 49,99 procent in de winkels en vijftig procent van het vastgoed.

De omzet in Europa lag in het tweede kwartaal op 970 miljoen Canadese dollar, wat een toename van 1,9 procent is ten opzichte van een jaar eerder. De vergelijkbare omzet liep met 4,7 procent terug. De aangepaste ebitdar daalde van 114 naar 72 miljoen dollar, door de teruglopende omzet, brutowinst en hogere huurkosten als gevolg van de vele winkelopeningen. 

De totale omzet van Hudson’s Bay Company daalde met twee procent tot 2,2 miljard dollar. De vergelijkbare omzet liep met 0,4 procent terug. Saks Fifth Avenue presteert volgens ceo Helena Foulkes sterk, maar bij Lord & Taylor en Saks Off 5h is nog veel werk te verrichten.

Reacties 3


Jeroen Fontein 13 sep, 17:54

Ik citeer: De Europese activiteiten worden in de nieuwste kwartaalupdate als ‘beëindigde bedrijfsactiviteiten’ bestempeld, als gevolg van de overeenkomst met de Duitse branchegenoot Karstadt. Nog maar amper een jaar geleden gingen met veel bombarie de eerste warenhuizen van Hudson's Bay in Nederland open. Ik zelf heb de vestigingen in Den Haag en Enschede gezien, maar liep er nog niet heel erg warm voor. Ik had een ruimer assortiment verwacht, iets dat Karstadt wel heeft. Maar betekent dit nu al dat de naam Hudson's Bay binnenkort van de gevel van de Nederlandse warenhuizen verdwijnt? Er zijn nu 4 formules door deze fusie: Karstadt (Duitsland), Galeria Kaufhof (Duitsland), Galeria Inno (België) en Hudson's Bay (Nederland). Het ligt m.i. in de lijn der verwachting dat een aantal formules in de (nabije) toekomst worden samen gevoegd. Ik ben benieuwd welke formule er dan gehanteerd gaat worden voor de Hudson's Bay in Nederland. Galeria Inno bijvoorbeeld?


Peter Jansen 14 sep, 14:27

Waarom een Belgische naam voor de Duitse en Nederlandse vestigingen?

Verwacht dan ook een Belgisch assortiment en of dat aanslaat betwijfel ik ten zeerste.


Jeroen Fontein 14 sep, 17:42

Een Belgische naam hoeft niet per definitie te betekenen dat er dan ook een Belgisch assortiment komt ;-). Een 100% Belgisch assortiment zal zeer waarschijnlijk niet aanslaan in Nederland. Een warenhuisketen kan natuurlijk altijd zijn assortiment per vestiging afstemmen op de lokale behoeften aldaar. Iets waar Karstadt geloof ik nu ook veel op gaat inzetten. Omdat hetgeen wat een Dortmunder wil, simpelweg misschien wel heel iets anders is dan wat bijv. een Berliner wil. Zo kan het ook gaan met de Nederlandse warenhuizen van Hudson's Bay. Aangezien de Europese bedrijfsactiviteiten bij Hudson's Bay als 'beëindigde bedrijfsactiviteiten' worden bestempeld, waag ik te betwijfelen of de Nederlandse warenhuizen dan nog wel tot in lengte van jaren de naam Hudson's Bay zullen blijven gaan dragen. Zeker nu het bedrijf is gefuseerd met Karstadt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!