'Hudson’s Bay heeft een joekel van een positioneringsprobleem'

'Hudson’s Bay heeft een joekel van een positioneringsprobleem'

Hudson’s Bay is in Nederland te agressief van start gegaan, wat ten koste is gegaan van de uitvoering. “Het warenhuis in Amsterdam is een strategische mislukking van de bovenste plank”, schrijft retailexpert Rupert Parker Brady in een opiniestuk op RetailTrends.

Het is in de geschiedenis nooit eerder voorgekomen dat een winkelketen als nieuwkomer in zes weken tijd tien vestigingen heeft geopend met honderdduizenden vierkante meters verkoopoppervlak, stelt Parker Brady. Vooral met de winkel in Amsterdam heeft Hudson’s Bay volgens hem de plank misgeslagen, onder meer door een integraal warenhuis verspreid over vier panden te presenteren. “Opgeteld bij een slechte routing en gebrek aan iets elementairs als een koffiehoek, kun je het vergeten dat mensen die zich oriënteren langer blijven of terugkeren.”

De miljoenen mensen die de afgelopen twaalf maanden de winkels van Hudson’s Bay hebben bezocht, zijn volgens Parker Brady in veel gevallen ‘in verwarring’ weer naar buiten gegaan. De doorlopende kortingen hebben de pijn voor het winkelpersoneel volgens hem wat verzacht, omdat Nederlanders van aanbiedingen houden. “Maar die kweken geen loyaliteit. Hudson’s Bay heeft samengevat een joekel van een positioneringsprobleem.”

Het is deze maand een jaar geleden dat Hudson’s Bay zijn eerste Nederlandse winkel opende. Inmiddels zijn er dertien warenhuizen, terwijl er volgend jaar nog twee openingen op de planning staan.

Lees het volledige opiniestuk van Rupert Parker Brady over één jaar Hudson’s Bay in Nederland op RetailTrends.
 

Reacties

Op den duur is natuurlijk alles een positioneringsprobleem!
Maar het punt is dat er geen leven in die formule zit. De klant voelt zich alleen, ook al is het personeel vriendelijk. Maar het gebrek aan dynamiek is oorverdovend, de hele opzet is gericht op grote aantallen bezoekers, maar nu die er niet zijn, grijnst de leegte je aan. In wezen hetzelfde verhaal als bij de 'Nieuwe Blokker'. Als ik daar loop, kom ik bij elke stap wel op een idee iets aan te pakken. Maar er verandert niets!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 27 september 2018 om 13:08

Op koopzondag in Den Bosch gekeken bij Hudson Bay
Er was meer personeel binnen dan bezoekers.
De winkel ziet er koud uit net zoals de reclamespot.
Geen enkel "wauw" gevoel komt naar boven wanneer ik daar rondloop.
Het is geen positioneringsprobleem dus....

Geplaatst door Ries Willems op 27 september 2018 om 14:19

Mooi is dat Reinder Koornstra altijd een mening heeft. Ze hele leven nog nooit iets gepresteerd in de retail, maar wel altijd een mening hoe het beter zou moet/kunnen. Kom gewoon eens een weekje werken in een retailbedrijf en dan zou ik je mening wel eens opnieuw willen horen. Heb je enig idee hoeveel hardwerkende mensen je iedere dag kwetst met je zogenaamde expert mening in de retail. Nee dus, want ander zou je een hele andere insteek kiezen. Waarom nu Blokker er weer bij halen in een stuk over hudson's bay? Ben je blij als al dit soort retailers verdwijnen? is dan je missie geslaagd. Er zal wel een hoop commentaar op mijn reactie komen van alle zgn retail experts tw: Ton Bos, Reinder koornstra, Hans Wijmer.

Geplaatst door Hansen Jansen op 27 september 2018 om 17:59

Het lot van Hudson's Bay in Nederland ligt nu in handen van Signa Holding AG. Deze Oostenrijkse retail-onderneming was al sinds een paar jaar eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt, maar is inmiddels ook eigenaar van de warenhuisketens Galeria Kaufhof (Duitsland), Galeria Inno (België) en Hudson's Bay (Nederland). Signa Holding AG heeft namelijk voor 50,01% een belang in deze warenhuizen. En dat is dus een meerderheidsbelang. Signa Holding AG heeft Karstadt uit het slop getrokken, heeft ervoor gezorgd dat Karstadt voor het eerst sinds 12 jaar weer winst maakt en dat Karstadt weer nieuwe warenhuizen gaat openen. En Signa Holding AG voert dan ook een duidelijke koers met Karstadt, door de warenhuizen volledig omnichannel te maken (offline- én online winkelen volledig integreren). Ook wil Signa Holding AG dat Karstadt online bestellingen in de (nabije) toekomst gaat leveren vanuit de warenhuizen in de binnensteden zelf. En niet vanuit een centraal magazijn ergens ver weg. Uitgebreid liet Signa dit al weten in de Duitse media. Ongetwijfeld zal Signa ook de Galeria Kaufhof, Galeria Inno én de Hudson's Bay nu onder de loep gaan nemen. Want vooral met Galeria Kaufhof zou het volgens de Duitse media nóg slechter gaan dan gedacht. En ongetwijfeld zal Signa ook voor deze warenhuisketens met een hele duidelijke koers gaan komen. De vraag is alleen nog welke.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 27 september 2018 om 19:15

Ben t eens met de opmerking omtrent van warmte en uitstraling!

Wat ik met name mis bij de warenhuizen is iets speciaals, iets waarmee je hen kunt identificeren of nog mooier een WoW effect hebben.. waarom geen innovatieve etalages, een enorme lading aan workshops voor de jonge kopers (Make up, kleding, dress up days van jonge designers) of nieuwe merken... oftewel andere dingen die mensen/kopers/geïnteresseerden naar de winkel toe trekken dan alleen korting!
Wees geen generalist maar een specialist..

Die eerste zijn er al teveel van en hebben we niet geleerd van de fouten die hier aan vooraf gegaan zijn!!??

Geplaatst door Ryan Duffels op 30 september 2018 om 12:22

Laatste nieuws









RetailTrends