Deze Starbucks krijgt een duim omhoog (en andere gebaren)

Deze Starbucks krijgt een duim omhoog (en andere gebaren)

Starbucks heeft een wel heel bijzonder filiaal geopend in Washington, genaamd de Signing Store. De vestiging wordt gerund door personeel dat vloeiend gebarentaal spreekt. Het is daarmee de eerste in zijn soort in Amerika. Inspiratie voor deze winkel komt uit Kuala Lumpur, Maleisië. Daar werd in 2016 een vergelijkbare winkel geopend met negen dove medewerkers.

De Starbucks-vestiging ligt dichtbij een instituut voor dove en slechthorende studenten. Daarom is de infrastructuur zo ontworpen dat het de best mogelijke ervaring biedt voor iedereen die binnenkomt, ongeacht of ze doof, slechthorend of horend zijn. Dat het hier geen normale winkel betreft, is al zichtbaar vanaf de buitenkant. De parasols bevatten niet alleen de tekst Starbucks, maar ook de gebarentaal-versie. 

Starbucks heeft een wel heel bijzonder filiaal geopend in Washington, genaamd de Signing Store. De vestiging wordt gerund door personeel dat vloeiend gebarentaal spreekt. Het is daarmee de eerste in zijn soort in Amerika. Inspiratie voor deze winkel komt uit Kuala Lumpur, Maleisië. Daar werd in 2016 een vergelijkbare winkel geopend met negen dove medewerkers.

De Starbucks-vestiging ligt dichtbij een instituut voor dove en slechthorende studenten. Daarom is de infrastructuur zo ontworpen dat het de best mogelijke ervaring biedt voor iedereen die binnenkomt, ongeacht of ze doof, slechthorend of horend zijn. Dat het hier geen normale winkel betreft, is al zichtbaar vanaf de buitenkant. De parasols bevatten niet alleen de tekst Starbucks, maar ook de gebarentaal-versie. 

Op de muur vlakbij binnenkomst is een muurschildering gerealiseerd door de dove kunstenaar Yigiao Wang. Het schilderij omvat een groot aantal letters, tekens en symbolen die zowel in het Engels als in gebarentaal koffie vertegenwoordigen. De twee grote handen in het midden van het werk betekenen gemeenschap in gebarentaal en het samenbrengen van verschillende achtergronden, talen en mensen. Ook de speciale mokken in de winkel zijn ontworpen door een dove kunstenares.

Klanten die de gebaren nog niet onder de knie hebben, kunnen ook bij dove medewerkers hun bestelling plaatsen in de Signing Store. Hightech apparatuur maakt communicatie tussen doven en horenden mogelijk. In de vestiging zijn digitale notepads beschikbaar om een bestelling op te schrijven. Ook is er een console aanwezig die heen en weer getypte conversaties ondersteunt. Omdat hier ook niet-horende klanten komen, worden de bestellingen weergegeven op een bord bij de afhaalbalie in plaats van omgeroepen. 

Alle medewerkers in de vestiging spreken gebarentaal, ongeacht hun gehoorstatus. Dove medewerkers dragen echter speciale schorten waar de spelling van Starbucks in gebarentaal op geborduurd is. Deze schorten zijn ook gefabriceerd door een dove leverancier.  Iedereen die geen gebarentaal spreekt, maar het wel zou willen leren, kan zijn hart ophalen in het filiaal. Iedere week wordt er een woord uitgebeeld op een krijtbordnvoor klanten om te imiteren. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!